43.591 boetes goed voor 2,4 miljoen

CIJFERS NA HALF JAAR CIRCULATIEPLAN

De meeste automobilisten werden gevat aan de Ottogracht.
Archieffoto James Arthur De meeste automobilisten werden gevat aan de Ottogracht.
Tijdens het eerste half jaar van het circulatieplan hebben al 43.591 automobilisten een boete gekregen voor het negeren van een knip of het rijden in autovrij gebied zonder vergunning. Dat komt overeen met 242 per dag en is goed voor 2,4 miljoen euro aan boetes. September was de recordmaand. De rotonde aan de Ottogracht brengt het meest op.

Sinds de invoering van het circulatieplan op 3 april wordt het autovrij gebied bewaakt door nummerplaat-camera's. Ook aan de knips staan dergelijke camera's, 28 in totaal. Die camera's zijn een kleine goudmij, zo blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem (N-VA) opvroeg bij de stad.


In april was er een gedoogbeleid. Toen werden toch 1.446 mensen beboet. In mei schoten de cijfers de hoogte in. 9.855 chauffeurs liepen tegen de lamp, de maanden nadien zakte dat cijfer zoals verwacht (7.760 in juni, 4.323 in juli), maar sinds augustus zijn de cijfers weer aan het oplopen. In augustus - nochtans een kalme maand - werden 7.904 automobilisten geflitst en september bleek een recordmaand met 12.303 overtredingen.


"Er zijn een paar onverwachte trends", zegt oppositielid Van Renterghem. "Waarom zijn er in september plots veel meer boetes? Akkoord, er zijn camera's bij gekomen de voorbije maanden, maar de stad gaf 100.000den euro's uit om te sensibiliseren. Dat heeft blijkbaar weinig effect gehad. Misschien moet de stad zich ook vragen stellen bij de leesbaarheid van de knips en het autovrij gebied. Is het wel voor iedereen duidelijk dat men niet over rode strepen mag of voorbij een bepaald bord mag? Dit gaat heus niet om 43.000 toeristen die zich laten vangen hebben, hé. Zelfs buurtbewoners met een vergunning lopen nog tegen de lamp. Onlangs kreeg een centrumbewoner een boete omdat hij met een vervangwagen reed en het mobiliteitsbedrijf niet op de juiste manier had ingelicht."


Het algemene gevoel is dat er minder auto's in het autovrij gebied rijden dan voorheen. Cijfers zijn er niet. Het Gents Milieufront heeft wel ooit een telling gehouden en kwam toen uit op 100 auto's per uur in het autovrij gebied.

Opvoeden

"Dat de cijfers in september hoger liggen dan in juni is logisch", reageert schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "September is drukker en er zijn deze zomer camera's bijgekomen. In september komen ook veel mensen voor het eerst naar Gent. Denk maar aan studenten en hun ouders. Bovendien zijn heel wat gps-toestellen nog niet aangepast."


"De signalisatie aan de knips is duidelijk. Overal staat een rode cirkel met wit in het midden. Dat bord hoort elke chauffeur te kennen. Dat nog heel wat mensen door die knips en in het autovrij gebied rijden, vind ik jammer. Liefst van al zou ik willen dat er geen boetes worden uitgeschreven. We blijven communiceren over het circulatieplan. Ik vermoed dat de cijfers de komende maanden zullen zakken. Ik denk dat de boetes een pedagogisch effect hebben", besluit Watteeuw.