1.400 handtekeningen tegen mobiliteitsplan

GEMEENTERAAD KEURT PLAN GOED, MAAR TEGENKANTING WORDT STEEDS GROTER

Ook Marie-Christine Rogiest van het pannenkoekenhuisje Gwenola steunt het initiatief van Gaetane Noë en vraagt haar klanten om de petitie tegen het mobiliteitsplan te tekenen.
Foto Nimmegeers Ook Marie-Christine Rogiest van het pannenkoekenhuisje Gwenola steunt het initiatief van Gaetane Noë en vraagt haar klanten om de petitie tegen het mobiliteitsplan te tekenen.
De Gentse handelaars hebben bijna 1.500 handtekeningen verzameld tegen het mobiliteitsplan, dat overigens is goedgekeurd door de gemeenteraad. Drijvende kracht is juweliersvrouw Gaetane Noë, die vastbesloten is alle handelaars voor de kar te spannen. Raadslid Siegfried Bracke (N-VA) waarschuwt schepen Watteeuw dan weer voor een barrage aan rechtszaken als het plan wordt ingevoerd.

Tijdens de gemeenteraad lagen de grote lijnen van het mobiliteitsplan opnieuw ter stemming. Het was een licht aangepaste versie ten opzichte van het eerder uitgestelde plan. Voor heel wat gemeenteraadsleden was het de aanleiding om hun zorgen te uiten. "Er moet werk gemaakt worden van de randvoorwaarden die nodig zijn om het mobiliteitsplan in te voeren. Ik denk aan een betere doorstroming van de R40, meer Park & Rides en aanpassingswerken aan de Heuvelpoort en de Sint-Lievenspoort. Gaat het plan pas in als die zaken zijn aangepakt?", wou Sami Souguir (Open Vld) weten. De schepen antwoordde dat de werken op de R4 en de Park & Rides klaar zullen zijn. "Zoniet kunnen we de timing uitstellen of het circulatieplan in fases invoeren", aldus Watteeuw. Uiteindelijk werd het mobiliteitsplan goedgekeurd door meerderheidspartijen Groen, sp.a en Open Vld. N-VA, CD&V en Vlaams Belang stemden tegen. Nu zal het mobiliteitsplan in detail uitgewerkt worden, zodat het binnen het jaar ingevoerd kan worden.

Kruistocht

Vooral bij de Gentse handelaars groeit de afkeer van het mobiliteitsplan. Gaetane Noë van juwelierszaak Eggermont in de Korte Meer is zelfs aan een kruistocht begonnen tegen de plannen van Watteeuw. Ze heeft al minstens 1.400 handtekeningen verzameld en wil elke handelaar in de binnenstad bezoeken met haar petitie. "Dat Groen en de sp.a dat plan verdedigen tot daar aan toe. Maar dat Open Vld meedoet -toch de partij waar de meeste handelaars op stemmen - dat doet pijn. Welke zelfstandige gaat nog voor die partij stemmen?", vraagt Gaëtane zich af. "Om eerlijk te zijn, moet ik weinig moeite doen om mensen te overtuigen mijn petitie te tekenen. Handelaars, klanten, leveranciers tekenen allemaal. Er weigert nauwelijks iemand. De komende weken mogen de handelaars van de Vrijdagmarkt, de Phoenixstraat, de Burgstraat, de Wondelgemstraat, de Verlorenkost en de Ottogracht nog een bezoek van mij verwachten. Ik doe het over de middag, maar wel met overtuiging. Met de petities wil ik bekomen dat de handelaars uit het centrum op zijn minst gehoord kunnen worden en inspraak krijgen. Pas enkele weken geleden heb ik beseft welke chaos ons te wachten staat en hoe onveilig onze stad zal worden. 's Nachts door een straat zonder auto's stappen, er is niets zo akelig. Gent mag geen spookstad worden." Binnenkort zal ze samen met Veli Yüksel (CD&V) de handtekeningen overhandigen.

Mensen met beperking

N-VA boegbeeld Siegfried Bracke denkt dat de stad zich mag verwachten aan een barrage aan rechtszaken. "De voorbije vijf jaar zijn er bij de ombudsvrouw 168 klachten gekomen van minder mobiele mensen. Het gaat dan om mensen die hun huis niet meer kunnen bereiken met de wagen of vrezen dat dat zal gebeuren", aldus Bracke. "Ik voorspel dat er heel wat rechtszaken gestart zullen worden en dan zal u zich moeten verantwoorden voor de hoogste instanties."


Een groep mensen met een beperking zou al een rechtszaak aan het voorbereiden zijn. Ze kanten zich tegen de uitbreiding van de voetgangerszone omdat ze vrezen niet meer met de auto tot aan hun huis te raken, terwijl dat hun enige manier is om zich te verplaatsen. Ze willen naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens stappen omdat het mobiliteitsplan in strijd zou zijn met het verdrag inzake de rechten van personen met een handicap.