"Vroeger een woonstraat, nu een steenweg"

BEWONERS ROZEMARIJNSTRAAT ZIJN EXTREME DRUKTE SINDS 3 APRIL BEU

Initiatiefnemers Josianne Tytens en Hilde Meersman in de Rozemarijnstraat.
James Arthur Initiatiefnemers Josianne Tytens en Hilde Meersman in de Rozemarijnstraat.
De bewoners van de Rozemarijnstraat voelen zich slachtoffer van het circulatieplan. Hun straat is nu de enige uitvalsweg uit de grote sector Coupure. Resultaat: een onafgebroken verkeersstroom. "We hingen camera's en telden tot 10.000 voertuigen per dag. Dat is gewoon onredelijk." Nu plant de hele buurt een reeks acties.

Wie door de Rozemarijnstraat rijdt, kan er niet naast kijken. Aan heel wat huizen hangen borden om de zone 30 te respecteren. Het recent opgerichte buurtcomité maakte ze zelf, met Gentse slogans: "'t es azu en nie anders", en "geboaert u nie van krommenoas". Maar de frustratie van de bewoners zit veel dieper dan het niet respecteren van de zone 30.


"Sinds het invoeren van het circulatieplan is onze straat geen woonstraat meer, maar een steenweg. De stroom van auto's stopt hier gewoon nooit. Het begint al 's morgens vroeg met zwaar verkeer dat door de straat dendert, na leveringen in de stad. Overdag zijn het auto's en zelfs toeristenbussen." Er zijn tal van verhalen te rapen in de straat. Van gezinnen die nauwelijks nog de straat durven oversteken met hun kinderen, tot dakterrassen die door het lawaai niet meer gebruikt kunnen worden. En er zijn vele bewoners die zich bedrogen voelen en overwegen weg te trekken uit Gent.


"Al in december vorig jaar, toen het plan werd bekendgemaakt, hebben wij onze vrees voor overlast uitgedrukt", zegt Josiane Tytens, één van de trekkers van het protest.


"We werden toen gesust, we zouden zelfs minder verkeer in onze straat zien. Sinds 3 april is het hier gewoon onleefbaar. We hebben zelf een camera opgehangen die om de 30 seconden een foto maakte, een week lang. Daarmee kunnen we bewijzen dat er 7.000 tot 10.000 auto's per dag in onze straat passeren.

Het aantal auto's in de straat is sinds het circulatieplan enorm toegenomen.
James Arthur Het aantal auto's in de straat is sinds het circulatieplan enorm toegenomen.

Zonder resultaat

In een rapport van de Vlaamse Milieumaatschappij wordt een straat met meer dan 6.000 voertuigen per dag al als 'druk' omschreven. Welke impact heeft dit op onze gezondheid? Wij zijn een vrij groene straat. Veel mensen zijn fervente fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer. Wij keken uit naar het plan dat koning auto terug zou dringen. Nu zijn we de dupe."


Na veel aandringen mochten de bewoners in juni hun grieven voorleggen aan mobiliteitsschepen Watteeuw. Voorlopig zonder resultaat.


"Daarom plannen we acties, niet alleen met onze straat. Ook de Papegaaistraat, Annonciadenstraat en Oude Houtlei zijn mee slachtoffer. Iedereen die in onze zone komt, moet langs deze straten weg. We spreken dan wel over àlle auto's uit de parkings Ramen en Sint Michiels, maar ook alle verkeer van de Coupure tot aan de Bijloke. Er zijn andere oplossingen mogelijk. Het is niet ernstig dat wij zoveel hinder moeten slikken."


Mobiliteitsschepen Watteeuw was gisteren niet bereikbaar.