“Viaduct E17 in Gentbrugge moet tunnel worden, betaald met Vlaamse centen”: Stad herhaalt intenties tijdens nieuwjaarsreceptie

Fietsers en voetgangers die onder het viaduct willen, worden beschermd door een tunnel met zeilen.
Didier Verbaere Fietsers en voetgangers die onder het viaduct willen, worden beschermd door een tunnel met zeilen.
Het Gentse stadsbestuur pleit ‘onomwonden’ voor de vervanging van het E17-viaduct in Gentbrugge door een tunnel. Schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) wil zo snel mogelijk een intendant aanstellen en consultaties starten met de Vlaamse overheid voor het project. De vervanging van het viaduct zal grotendeels betaald moeten worden door Vlaanderen.

Het viaduct kwam de voorbije maanden verschillende keren negatief in het nieuws met loskomende brokstukken. Eind vorig jaar viel nog een betonblok door het dak van een bus. Daarop werd de park & ride onder het viaduct afgesloten en moest De Lijn op zoek naar een nieuwe steltplaats voor 70 bussen. De jongste weken kwamen bij controles nog stukken beton los. Voetgangers en fietsers worden nu beschermd door een tunnel, maar voertuigen lopen nog steeds risico’s. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) liet ondertussen al weten dat een grondige renovatie zich opdringt, aangezien de laatste in 2002 niet meteen een succes genoemd kan worden.

Het Gentse stadsbestuur schaart zich nu resoluut achter het idee om het viaduct te vervangen en niet te saneren. Watteeuw wil over de partijgrenzen heen een intendant aanstellen. Hij wil daarbij het departement mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn betrekken.

Voorzitter ViaduKaduk Hans Verbeeck.
Didier Verbaere Voorzitter ViaduKaduk Hans Verbeeck.

Bewonersvereniging ViaduKaduk, die al maanden vraagt om een intendant, verzamelde vrijdagavond onder het viaduct voor een nieuwjaarsreceptie. Hans Verbeeck van ViaduKaduk vindt dat het Agentschap achter de feiten aanholt en pleit voor een brede, kwalitatieve studie die niet door het Agentschap Wegen en Verkeer, maar door een onafhankelijk wordt gevoerd. Hij wijst in de richting van Antwerpen waar een intendant ook knopen doorhakt in het Oosterweeldossier. Ben Weyts wil echter eerst nieuwe studies afwachten om alle alternatieven in kaart te brengen. Pas dan wil hij in dit compexe dossier een projectleider aanduiden.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bart Smulders

    Freddy ik ben blij dat jij daar zo over denkt. Antwerpen city en de rest... . Men kan 1 deel van de brug openlaten terwijl het andere deel afgebroken word. Ja er zal hinder zijn maar dan moet je maar vroeger vertrekken of een andere route nemen.

  • Willy Govaert

    Hoe gaan ze dat doen ? 2 jaar auto's uit de wereld bannen ??

  • Freddy De Wulf

    Hoewel een viaduct de beste oplossing is, zal die er volgens mij nooit komen. Gent wordt meer en meer stiefmoederlijk behandeld door Vlaanderen omdat er geen enkele Gentse minister is. Het gros van het Vlaamse geld gaat naar Antwerpen, de enige stad die in Vlaanderen meetelt.