"Tramlijn 7? Misschien in 2020"

MINISTER WEYTS STELT WATTEEUW TELEUR BIJ INHULDIGING TRAMHALTE AAN UZ

Tram 4 houdt voortaan halt aan het Universitair Ziekenhuis in Gent.
Yves Masscho Tram 4 houdt voortaan halt aan het Universitair Ziekenhuis in Gent.
Gent heeft er voor het eerst in 11 jaar nog wat nieuwe tramsporen bij, 900 meter om precies te zijn met eindhalte op de campus van het UZ. Daardoor kunnen de 15.000 patiënten, bezoekers en personeelsleden voortaan zonder de wagen naar de campus. Burgemeester Termont en schepen Watteeuw vroegen minister Weyts om nog meer nieuwe tramsporen, maar kregen het deksel op de neus.

De werken duurden zowat een jaar langer dan gepland, maar tramlijn 4 is nu toch doorgetrokken tot aan de voordeur van het hoofdgebouw van het UZ. Je kan nu letterlijk op 10 minuten van Gent Sint-Pieters naar het ziekenhuis sporen. "Dit is een belangrijke stap naar een groener en aangenamer UZ", zegt Eric Mortier. "Het UZ is zo sterk gegroeid dat er nooit veel planning is gestoken in de uitbouw. Er werd maar bijgebouwd en bijgebouwd om de groei bij te benen. Deze campus was ooit veel groener met vijvers en stukken park. In een plaats waar mensen komen om te genezen, is dat belangrijk. We willen onze campus wat groener maken. Deze tram is daarin een belangrijke stap."

Minister van Mobiliteit Ben Weyts mocht tram 4 als eerste naar zijn nieuwe eindhalte rijden.
Yves Masscho Minister van Mobiliteit Ben Weyts mocht tram 4 als eerste naar zijn nieuwe eindhalte rijden.

Abonnement personeel

Om het personeel aan te zetten om de wagen thuis te laten krijgen de personeelsleden voortaan een abonnement op het Gents openbaar vervoer.


Vlaams Minister van mobiliteit Ben Weyts mocht de nieuwe tram als eerste naar zijn eindbestemming rijden. Burgemeester Termont en schepen Filip Watteeuw zagen hun kans schoon om de minister om meer middelen voor Gent te vragen voor de Gentse trams. "In 2014 heb ik aangekondigd dat dat het jaar van de tram zou worden. Het was het niet en 2015 evenmin. En 2016 zal ondanks dit stuk lijn evenmin het jaar van de tram worden", aldus Watteeuw. "We willen van Gent een duurzame stad maken en hopen op garanties van u mijnheer de minister." Termont benadrukte dan weer dat Gent al vele jaren veel minder middelen krijgt dan Antwerpen.

Klaagzang

Maar minister Weyts (N-VA) maakte snel duidelijk dat er wat de grote mobiliteitsdossiers geen grote toegevingen moeten verwacht worden. "Wat de vertramming van buslijn 7 betreft zijn er nooit beloftes gedaan behalve dat we het zouden onderzoeken. Daar zijn we nu mee bezig en waarschijnlijk is het dan aan de volgende legislatuur om daar werk van te maken", aldus Weyts. Daarmee schuift dat dossier dus op naar 2020.


"Natuurlijk zullen die tramlijnen er komen. We zijn nu al bezig met het aanleggen van tramsporen in straten die nu heraangelegd worden en waar later een tramlijn komt", zegt Weyts. "De stad kan een klaagzang afsteken of uitgaan van de eigen kracht. Men kan ook niet zeggen dat we niet in Gent investeren. De capaciteit van het Gentse net wordt uitgebreid met 1.400 plaatsen per uur. Daar zullen veel andere steden jaloers op zijn."

Tunnel Dampoort

Ook over dat andere mobiliteitsdossier schijnt Weyts zijn licht. De stad wil aan de Dampoort een tunnel. "Daar is nog een forse discussie over aangezien er een veel goedkopere oplossing is (een bovengronds kruispunt, red). Je kan zo ambitieus worden dat een plan vertragingen oploopt om het te kunnen uitvoeren."


Laatste bedenking van de minister: "Ik heb het Gentse mobiliteitsplan niet opgesteld hé. Je kan moeilijk grootschalige plannen opstellen, maar iemand anders de rekening laten betalen."