“Ik duw mijn auto wel de LEZ uit, volgens mijn advocaat mag het”

Gent krijgt LEZ in 2020 en dus moeten heel wat automobilisten creatief zijn

Emre Kökcü in zijn garage bij zijn oldtimer.
Gianni Barbieux Emre Kökcü in zijn garage bij zijn oldtimer.
Op 1 januari 2020 krijgt ook Gent een Lage Emissiezone en die zal zowat 25 procent van de Gentse automobilisten treffen. Sommigen kunnen of willen geen afstand doen van hun auto en dus is het aanpassen of zoeken naar een creatieve oplossing. Een wagen langs een knip duwen bijvoorbeeld. “Duwen? Nee, ook dat mag niet, wij registreren sowieso de nummerplaat”, klinkt het bij de stad.

Emre Kökcü heeft een BMW E30 uit 1988, een pareltje waar hij vele uren en euro’s in heeft gestoken, en waar hij terecht trots op is. Maar die auto kan hij vanaf 2020 niet meer gebruiken. “Ik woon net binnen de stadsring, één straat om exact te zijn”, vertelt hij. “Mijn auto staat in de garage aan mijn huis. Alleen auto’s van Euronorm 4 of meer mogen de stad nog in, maar de mijne dateert van voor er Euronormen bestonden. Het is niet mijn auto voor dagelijks gebruik, deze gebruik ik alleen voor ritjes in de zomer of oldtimer-meetings. Ik doe er 500 kilometer per jaar mee.”

Wagen duwen

“Die zomerse ritjes houden nu op, want ik mag niet meer weg uit mijn garage door die nieuwe regeling”, aldus Emre. “Wat moet ik nu eigenlijk doen? De auto verkopen wil ik niet, hij was nog van mijn grootvader en ik ben eraan gehecht. Een garage buiten de stadsring huren wil ik ook niet, dat vertrouw ik gewoon niet, deze auto is te waardevol. En verhuizen is ook geen optie. Ik heb de stad gemaild om een uitzondering te vragen, voor die 300 meter, maar ik krijg ze niet. Nochtans is mijn auto gekeurd en perfect in orde. Ik zal mijn wagen dan maar duwen tot aan de stadsring denk ik, ook al weegt hij 1.500 kilo. Als de motor niet draait, vervuilt hij ook niet. Volgens mijn advocaat mag dat.”

Maar bij de stad klinkt meteen een ‘njet’. “Hoe creatief de oplossing van deze man ook is, ook duwen mag niet”, zegt milieuschepen Tine Heyse (Groen). “Het systeem zal nummerplaten registreren, camera’s zien niet of een auto geduwd wordt of zelf rijdt. Dus zal hij sowieso boetes krijgen.” 

(Lees verder onder de foto)

Walter Bell met oldtimer takelwagen.
Gianni Barbieux Walter Bell met oldtimer takelwagen.

“Overwogen om te stoppen”

Voor Walter Bell (62) is zijn oude Volkswagen LT takelwagen zijn broodwinning. Ook deze takelwagen dateert van een heel eind voor de invoering van emissienormen. “Door die lage-emissiezone heb ik toch even overwogen om er mee te stoppen. Ik vreesde elk jaar duizenden euro’s te moeten betalen. Nu blijkt dat ik met mijn oude takelaar de binnenstad nog maar acht keer in mag, indien ik telkens een vergunning koop. Dat ga ik echt niet doen. Ik zal voortaan alleen nog opdrachten aanvaarden buiten de stadskern. Als de stad oude auto’s weert uit het centrum dan kunnen die daar ook niet in panne vallen hé. Dan valt er in het centrum voor mij toch niet veel te verdienen.”

Ondanks zijn leeftijd heeft Walter twee jobs. Overdag takelt hij en ’s avonds werkt hij in de haven. “Een nieuwe takelwagen kopen heeft op mijn leeftijd geen zin meer. Het circulatieplan, hogere parkeertarieven, extra verkeerstaks en nu dit. Soms heb ik het gevoel dat ik alleen maar ga werken om die extra taksen te kunnen betalen.”




284 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jonas Lapere

    Gwn uw nummer platen effe afhalen en dan duwen tot voorbij die onnozele camera's van de lez dat zou ik doen

  • Pablo Nuyens

    In dit voorbeeld halen ze dan voertuigen aan van 20 jaar en meer, maar zelfs voertuigen die dateren sinds 2009 en 2010 tellen niet meer mee.

  • Dimi Is het beu

    Komt weeral op hetzelfde neer zoals gewoonlijk!! Betalen!! Dan zegt ze het is geen extra verdoken taks dacht dat het 24€/week was zekers?? Zou ge ze nie kunnen aanklagen vr discriminatie?? Want vr de 1 is het gemakkelijker of moeilijker om een nieuwe wagen te kopen dan vr een andere dus de 1 moet het weer ophoesten en de andere niet! En mor wegentaks betalen enzo.. sjans dak het nie meer ga meemaken hoe het hier ga zijn binnen 100jaar!? The government is watching us

  • Danielle van Bergen

    Binnenkort terug plaatselijke winkels en scholen omdat niemand van de gewone mens nog een auto kan of wil aanschaffen om op een ander te gaan winkelen

  • ERWIN MINNEBO

    Wedden binnen 5 jaar zijn al die zondes afgeschaft, en dit van zodra Horeca en zelfstandige Uni zal klagen dat de klanten uit stad weg blijven. Ik ga niet meer naar de winkels in die steden, ben nog niet gek om de aankopen te sleuren tot in een bus of tram om daarna die over te laden in mijn wagen die buiten die zone staat.