"Dampoort-file door middenvakrijders"

ZELFS TIJDENS VAKANTIE ELKE AVONDSPITS ZWARE VERKEERSHINDER AAN DAMPOORT

File van aan het Stapelplein tot aan de Dampoort sinds de lancering van het mobiliteitsplan (en dat tijdens de paasvakantie).
James Arthur File van aan het Stapelplein tot aan de Dampoort sinds de lancering van het mobiliteitsplan (en dat tijdens de paasvakantie).
De Dampoort lijkt het zwakke punt van het circulatieplan te worden. Elke avondspits staat er een file aan Dok-Zuid. Vandaag bedraagt die gemiddeld acht minuten, maar na de paasvakantie wordt het in Gent een pak drukker. "Middenvakrijders zijn de oorzaak van die file", zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

Het was voorspeld en de voorspelling is uitgekomen. Als er al één zwak punt was van de stadsring met het oog op het circulatieplan dan was het de Dampoort. Voor het plan stonden er al files en vandaag - in de rust van de paasvakantie - staat ze er nog. Velen vrezen dat vanaf 18 april de Dampoort volledig dicht zal komen te zitten.

Automobilisten aan de Dampoort gebruiken enkel de buitenste voorsorteerstroken, niet de binnenste.
James Arthur Automobilisten aan de Dampoort gebruiken enkel de buitenste voorsorteerstroken, niet de binnenste.

Rotonde

"De file heeft een heel specifieke reden", zegt schepen Filip Watteeuw. "We merken dat een deel van de Dampoortrotonde niet of nauwelijks gebruikt wordt door automobilisten en we hebben elk deel van de Dampoort nodig voor een perfect afwikkeling van het verkeer daar. We hebben de belijning op de rotonde aangepast en die klopt. Maar chauffeurs die de afslag Kasteellaan willen nemen zouden de binnenste rijbaan moeten nemen. We merken echter dat ze vaak op de middelste rijstrook blijven hangen. Daardoor hebben de auto's die van Dok-Zuid komen niet de tijd om de rotonde op te rijden en dat zorgt voor de file. Het valt op dat de file er enkel is tijdens de avondspits. Er wordt nu gekeken op welke manier we dat probleem kunnen oplossen."

Tijd dringt

De tijd dringt in elk geval. Binnen anderhalve week is de paasvakantie voorbij en dan worden elke dag 100.000 extra autoritten in het Gentse verwacht. De Dampoort zal dan veel meer verkeer moeten kunnen slikken.


"Een Dampoort zonder file bestond niet voor het circulatieplan en zal ook niet bestaan na de invoering. Maar ik geloof ook niet dat alle verkeer zomaar zal komen stil te staan aan de Dampoort. Het verkeer zoekt zijn weg. Eens de Verapazbrug er komt zal er al heel veel druk van de Dampoort weggenomen worden. Dat is echter pas voor de periode 2018-2019. De enige echte oplossing voor de Dampoort is het tunnel-scenario. Daarover lopen nog steeds onderhandelingen", aldus Watteeuw.


Er zijn nog een aantal andere pijnpunten die sinds de invoering van het circulatieplan bloot kwamen te liggen. Zo duiken er zeer onregelmatig files op aan de Blaisantvest.


De stad analyseert die files en kijkt hoe ze verholpen kunnen worden. Aan Palinghuizen-Nieuwevaart wordt de lichtenregeling bijgewerkt. De eerste aanpassingen werden op donderdag uitgevoerd en heeft volgens Watteeuw al een positief effect.