Tramlijn naar C-Mine nog niet voor morgen

EERSTE NIEUWE TRAMVERBINDING IN LIMBURG IS MEERJARENPLAN

Hier zou de nieuwe tramlijn tussen C-Mine en het centrum starten.
Foto Bart Borgerhoff Hier zou de nieuwe tramlijn tussen C-Mine en het centrum starten.
Het idee voor een tramlijn tussen C-Mine en het centrum van Genk zit nog volledig in haar onderzoeksfase. Het stadsbestuur is bezig met de studie van een heraanleg van de Evence Coppéelaan en een van de pistes is een tramverbinding. "Als we spreken van C-Mine als eindpunt, dan wordt het een meerjarenplan", zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Michaël Dhoore (CD&V).

De Genkenaars kijken nu al uit naar het moment waarop er effectief een tram door hun stad zal rijden, maar het staat vast dat dit niet voor morgen zal zijn. Het idee om de Evence Coppéelaan herin te richten gaat al een poosje mee. Twee jaar geleden werd een studiebureau aangesteld om de stad hierin te helpen. Een betere en aangename verbinding tussen C-Mine en het centrum van Genk was de belangrijkste factor in het verhaal. Als we nog verder teruggaan, komen we uit bij voormalig Genks burgemeester Jef Gabriëls, die ervan droomde om ooit een 'trammeke' te laten rijden door Genk.


"Het exacte traject moet nog bepaald worden", zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Michaël Dhoore (CD&V). De complexe verkeerssituatie op het kruispunt van de Westerring en de Evence Coppéelaan maakt het er niet makkelijker op. De haalbaarheid om de tram voorbij dit punt te laten rijden moet onderzocht worden.

Station

"Een goede test zou zijn om het traject aanvankelijk af te leggen met shuttlebusjes alvorens de effectieve sporen aan te leggen. Ik ben ervan overtuigd dat een dergelijke aanleg vertrekkende vanuit het station van Genk mogelijk is, maar als we spreken van C-Mine als eindpunt, dan wordt het een meerjarenplan."

Ziekenhuis

"We zijn eveneens bezig met een onderzoek naar een tramlijn tussen Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL) en het centrum van Genk en doen dit in samenwerking met De Lijn", gaat Dhoore verder. "Ik denk dat dit plan op korte termijn realistischer is. Als het er komt, kunnen we bij de aanleg van een tramlijn naar C-Mine op die manier anticiperen op mogelijke knelpunten."


Vast staat dat de Evence Coppéelaan momenteel te groot is en te veel weg heeft van een autosnelweg. "We hebben het ondertussen herleid naar twee enkele rijstroken. Het idee zou zijn om één richting volledig te voorzien voor de tram en zwakke weggebruikers, dan denken we aan een fiets- en voetpad, en aan de andere kant behouden we een rijstrook, omdat we het verkeer van auto's hier niet volledig willen verbieden."


"De tramverbinding zou uniek zijn in Limburg en we spreken dan zelfs van de eerste nieuwe tramlijn van de provincie. Hopelijk is hier tegen het einde van het jaar, of ten laatste begin volgend jaar, meer duidelijkheid over", besluit de schepen.