Toerisme stijgt dankzij samenwerking private en publieke ondernemers

Gedeputeerde Igor Philtjens in Bokrijk, een van de toeristische trekpleisters van de provincie.
Foto Borgerhoff Gedeputeerde Igor Philtjens in Bokrijk, een van de toeristische trekpleisters van de provincie.
Samenwerking in de toeristische sector van Limburg is niet enkel een must, maar werpt ook haar vruchten af. Dat bleek gisteren in Hangar 58 in Bokrijk. Daar kwamen zo'n 450 uitbaters van hotels, B&B's, fietscafés en dagattracties, maar ook vertegenwoordigers van gemeenten in de provincie samen op het jaarlijks sectormoment.

Toerisme Limburg heeft een model uitgewerkt waarbij gemeenten en private ondernemers uit de toeristische branche kunnen instappen in campagnes die Limburg en haar toeristische troeven nog meer op de kaart zetten. Daarbij bepalen ze zelf hoeveel geld ze uitgeven voor de campagnes die Toerisme Limburg opzet in samenwerking met de private en publieke partners uit de sector. En dat model werkt.

Limburgse Vakantiegids

"Alle gemeenten doen mee, samen met 157 andere partners die actief zijn in het toerisme", stelt Igor Philtjens, gedeputeerde voor toerisme. "Het verhoogt de slagkracht van de sector. Overheden en ondernemers vinden elkaar. Ze zorgen voor economische meerwaarde en stimuleren de econcomie van de vrije tijd. Dat leidt tot extra tewerkstelling." Een mooi voorbeeld van de samenwerking is de uitgave van de Limburgse Vakantiegids (350.000 exemplaren) die de toeristische sector geen windeieren legt.


"Zo boekten 1 op de 5 toeristen een meerdaagse vakantie in Limburg nadat ze de gids doornamen", vult Philtjens aan. "En 1 op de 3 deed een daguitstap". Bovendien heeft elke euro die in campagnes wordt geïnvesteerd een waarde van 4 euro.


"De gemeenten hebben dit jaar 34 procent meer geld besteed aan campagnes dan vorig jaar", getuigt Philtjens. "En de private ondernemers gaven viermaal meer uit dan voorheen."

Online boekingen

Gisteren werd het huidig aanbod van campagnes uitgebreid. Zo zal Toerisme Limburg nog meer inzetten op online boekingen. Ook de inspanningen om het toeristisch seizoen te verlengen, worden verdergezet. Nieuw is dat toeristische partners tegen voordelige tarieven publiciteit kunnen maken op de kusttram.


Ook mobiele units, waar mensen tijdelijk kunnen logeren, worden op strategische, toeristische locaties in Limburg geplaatst. (LXB)