Stad scant 400 kilometer fietspaden

MAN VAN FIETSBOND BRENGT MET SPECIALE DRIEWIELER MANKEMENTEN IN KAART

Schepen Michaël Dhoore, Herman Grossard van de dienst Mobiliteit en Thierry Jiménez van de fietsersbond bij de meetfiets met derde wiel.
Jerome Gielkens Schepen Michaël Dhoore, Herman Grossard van de dienst Mobiliteit en Thierry Jiménez van de fietsersbond bij de meetfiets met derde wiel.
Een elektrische fiets op drie wielen uitgerust met apparaten om de toestand van de fietspaden op te meten, rijdt sinds gisteren alle aan- en vrijliggende fietspaden af, zowat 400 kilometer. "Het is de bedoeling om een inventaris op te maken van hoe de fietspaden er bij liggen", zegt mobiliteitsschepen Michaël Dhoore.

Na afloop van de fietsronde krijgt het stadsbestuur zicht op de knelpunten en mankementen op de fietsroutes. "We kunnen korter op de bal spelen om slechte paden aan te pakken", vervolgt de schepen. Fietser van dienst is Thierry Jiménez die bij de fietsersbond exclusief met de meetfiets rondtoert. Hem staan lange en zware dagen te wachten. "Ik zit elke dag 14 uur op de fiets", vertelt hij aan de fietsbrug in het park Molenvijvers. Dagelijks maalt hij 20 kilometer af. "Na 20 dagen hoop ik het traject afgefietst te hebben. Ik sleur 15 kilo apparatuur mee. De fiets weegt 25 kilo.

Het meettoestel op de fiets.
Jerome Gielkens Het meettoestel op de fiets.

Vijftien kilometer per uur

"Ik fiets constant 15 kilometer per uur." Het lijkt geen makkelijke klus? "Ik fiets door weer en wind. Het is niet enkel fysiek zwaar maar al fietsend moet ik ook gefocust blijven op de fietspaden en de tegenliggers." Aan de fiets bengelt een derde wiel dat uitgerust is met een sensor. "Hiermee meet ik de trillingen op de paden en ik kan zo allerhande obstakels zoals hobbels, verzakkingen, uitzettingen van beton en andere oneffenheden in beeld brengen." Verder kan Jiménez niet enkel de breedte en materialen waarmee de fietspaden zijn aangelegd registreren. "Ook de toestand van het beton en asfalt breng ik in kaart. Ik breng de buffertypes aan de paden in alsook de verlichting." Op het stuur van de fiets is een camera gemonteerd die elke10 seconde een foto neemt van de toestand van een fietspad. Vervolgens is er een tablet aan vastgemaakt waarin de gegevens over de fietsroutes worden ingebracht. "En ik heb ook nog een dictafoon om de toestand van de paden in te spreken. Kwestie van correcte en vergelijkbare gegevens te bekomen. Uit de gegevens maak ik een score van 0 tot 10 op over de fysieke staat waarin een fietspad verkeert." Van vrouwen wordt gezegd dat ze kunnen multitasken.


"Ik moet ook meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren", bekent Thierry Jiménez. "Naast het fietsen moet ik goed uit m'n doppen kijken en heel wat informatie ingeven zodat ik daar een fietskaart van kan maken voor de stad." Nog deze zomer start men in Genk met een voor Limburg nieuw en origineel initiatief: de fietsstraat. De stad kiest de Reinpadstraat als een pilootproject voor de fietsstraat. "De straat is zowat twee kilometer lang en wordt niet enkel druk gebruikt door schoolgaande fietsers maar ook door auto's en bussen", zegt schepen Dhoore.

Rode strook

"Midden op de weg wordt een rode strook voorzien met links en rechts zwart asfalt. De fietsers rijden als het ware op een rode loper. Ze bepalen het verkeer. Auto's en ander gemotoriseerd verkeer mogen de fietsers in géén geval inhalen. Op de fietsstraat is enkel lokaal autoverkeer toegestaan. Er komen speciale borden om de weg als fietsstraat aan te duiden. Er mag slechts 30 per uur gereden worden", aldus Dhoore.