Stad Genk keurt uitbreidingsplannen Essers goed

Essers gaat een bos naast zijn terrein heropwaarderen.
Benoit De Freine Essers gaat een bos naast zijn terrein heropwaarderen.
De stad Genk heeft een vergunning gegeven aan H.Essers om te bouwen op de voormalige Hörmann-site op het bedrijventerrein Genk-Noord. Milieuorganisatie BOS+ is niet opgezet met de plannen voor de vervanger van het oorspronkelijke ‘Essersbos’ en diende een bezwaar in tegen de ontbossing. Ook voor de uitbreiding in de Woudstraat zou immers negen hectare bos moeten verdwijnen.

Schepen van Economie Toon Vandeurzen (CD&V) bevestigt dat het stadsbestuur groen licht geeft. “We zijn blij met het alternatief en met het feit dat we in Limburg kunnen uitbreiden”, zegt de schepen. “Het gaat tenslotte ook over 110 nieuwe jobs in Genk. Verder proberen we aan zoveel mogelijk eisen van de bezwaar makende milieuorganisaties tegemoet te komen. Zo wil H.Essers compenseren met twaalf hectare nieuwe bossen in Oudsbergen en wordt er niet gekapt tijdens het jachtseizoen. Verder zal het bedrijf er alles aan doen om de nieuwe site zo groen mogelijk te houden. In totaal wordt 15 procent van het totale bedrijfsterrein voorbehouden voor groen. Bovendien staat ook vast dat de site op het vlak van mobiliteit niet voor meer vrachtwagenverkeer zal zorgen.”

Het bosplan, een onbestaand juridisch document

Ondanks dat het zich op industriegrond bevindt, stelt BOS+ dat het om waardevol bos gaat dat vooral bestaat uit dennen en gemengd eikenbos met naaldhout. Maar volgens schepen Vandeurzen gaat het planologisch om industriegrond. “BOS+ steunt op het bosplan, een idee van voormalig Vlaams minister van Omgeving en Leefmilieu Joke Schauvliege, dat had ingevoerd moeten worden maar nooit werd geconcretiseerd. Ze schermen bijgevolg dus met een juridisch document dat niet bestaat”, aldus Vandeurzen.

BOS+ haalde zijn slag echter wel thuis na een procedure tegen het kappen van de twaalf hectare van het zogenaamde ‘Essersbos’. Nu dient de milieuorganisatie dus ook bezwaar in tegen de verhuis van de activiteiten van de Transportlaan naar de nabijgelegen Woudstraat, zodat er aan de Transportlaan genoeg ruimte vrijkomt om de pharma-afdeling uit te breiden. “BOS+ pleit voor een andere locatie, maar dit is uiteraard al een alternatieve locatie en een uitwijking voor Essers”, besluit Vandeurzen.

Verdere uitbouw sites Essers in Genk
Essers Verdere uitbouw sites Essers in Genk



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • chris delanghe

    Zoveel ha bos minder en zoveel vrachtwagens meer op de weg... Ik dacht dat men in vlaanderen meer bos wou, minder vrachtwagens op de weg en meer zou investeren in transport over water ... Niks dus. Niks is nog wat het lijkt . De politiek zit precies in de binnenzak van de industrie...

  • Geert Bancken

    Ik doe gelijkaardig werk zoals Essers, het is net dat zo’n uitbreiding er komt omdat U dingen koopt die U niet nodig hebt met het geld dat U niet hebt. Zolang er vraag naar is moet het vervoerd worden.

  • Lucas Vandebrug

    Ik hoop dat de extra vrachtwagens ook in Genk blijven rondrijden en niet door Diepenbeek rijden. De N76 begint meer en meer op een autostrade te lijken .

  • gust van langenhove

    12Ha bos weg en wie weet bebossen ze 12 Ha landbouwgrond ik hoop dat de betonboeren eens honger krijgen .

  • Daniel Corstjens

    Allé,alweer 200 vrachtwagens extra op de weg! En wij ons fietske maar pakken!