Nieuwe spoorbrug en heraanleg
kruising lossen knelpunt verkeer op

“Nu schuren ze met hun fiets tegen de muur van de brug”

Gemeenteraadslid Geert Reyskens en cafébaas van De Schom Eddy Nelis kaarten de verkeersproblemen aan de brug en op het nabijgelegen kruispunt aan.
Karolien Coenen Gemeenteraadslid Geert Reyskens en cafébaas van De Schom Eddy Nelis kaarten de verkeersproblemen aan de brug en op het nabijgelegen kruispunt aan.
Al bijna 10 jaar ijveren inwoners van de wijk Termien om de situatie aan de spoorwegbrug op de Dominikanenlaan en het kruispunt in de buurt veiliger te maken voor fietsers en gemotoriseerd verkeer. “De brug onder het spoor is veel te smal voor fietsers”, zegt Geert Reyskens, gemeenteraadslid (N-VA) en al jaren pleitbezorger voor een veiligere inrichting van de brug en het kruispunt. Nu is een oplossing voor het knelpunt (deels) in de maak. Infrabel gaat een nieuwe spoorbrug bouwen en voor het kruispunt wordt de piste van een rondpunt bestudeerd.

“Fietsers hebben zo weinig plaats onder de brug dat ze zelfs met hun fiets tegen de pijlers van de brug aan moeten schuren. Hetgeen toch risico’s inhoudt voor de kinderen die in de buurt met de fiets naar school gaan.” In de directe omgeving liggen twee basisscholen: De Schom en De Vlinder. “Veel ongelukken hebben we er gelukkig nog niet meegemaakt, maar de situatie is allesbehalve veilig.”

Verwarring

 Ook de kruising van de Dominikanenlaan met de Slagmolenweg en de Ijzersteenweg is onveilig. “Het kruispunt ligt verwrongen en is verwarrend voor de weggebruikers. Verder is de voorrangsregeling onduidelijk en kunnen fietsers allesbehalve veilig oversteken”, aldus Geert Reyskens, die op de gemeenteraad vroeg naar een stand van zaken over het knelpunt aan de spoorwegbrug. Infrabel, de beheerder van het spoorwegennet, laat een nieuwe brug bouwen en op de kruising wordt de piste van een rotonde bekeken.

Spoorbrug

Volgens Reyskens ligt de nieuwe brug over het spoor al klaar in de haven van Antwerpen. “Ze is 14 meter breed en onder de brug is er ruimte voor twee rijvakken”, laat hij nog weten. “Het ontwerp voor de plaatsing van de brug zit in een finale fase”, zegt burgemeester Wim Dries. Tegen de lente wordt de omgevingsvergunning ingediend en aansluitend kan daarna de aanbesteding starten. In 2020 moeten de werken normaal gezien van start gaan.” Infrabel trekt 1,1 miljoen euro uit voor de brug en aanleg van de omgeving.

Een rondpunt

Om de onveilige toestand op het kruispunt op te lossen, wordt gedacht aan een rotonde. Althans, dat adviseert de dienst Mobiliteit van de stad. Een rondpunt zorgt ervoor dat het drukke kruispunt en de fietsroutes veiliger op elkaar kunnen aansluiten. Bovendien kan de rotonde een poorteffect creëren en het kan dienen als keerpunt. Er is al een voorontwerp gemaakt van de herinrichting kruispunt. “De inplanting en afmetingen van de rotonde zijn zo gekozen dat geen onteigeningen moeten gebeuren”, reageert Reyskens. “Bovendien kunnen het terras en de parking aan café De Schom (de zaak ligt pal aan de kruising, red.) behouden blijven. Op de rotonde worden fietsers extra beveiligd en het oversteken gebeurt in etappes met middengeleiders”, besluit hij.   




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.