H.Essers mag negen hectare bos kappen, maar milieuorganisatie dient bezwaar in

Voor het oorspronkelijke ‘Essersbos’ (foto) moest 12 hectare bos gekapt worden, maar dat leidde tot protest. H.Essers kocht vervolgens het voormalige Hörmann-terrein om er opnieuw activiteiten te ontwikkelen.
Foto's Borgerhoff/RV Voor het oorspronkelijke ‘Essersbos’ (foto) moest 12 hectare bos gekapt worden, maar dat leidde tot protest. H.Essers kocht vervolgens het voormalige Hörmann-terrein om er opnieuw activiteiten te ontwikkelen.
De stad Genk heeft een vergunning gegeven aan H.Essers om te bouwen op de voormalige Hörmann-site op het bedrijventerrein Genk-Noord. Ook voor de vervanger van het oorspronkelijke ‘Essersbos’ moet 9 hectare bos gekapt worden. Milieuorganisatie BOS+ heeft bezwaar ingediend tegen de ontbossing. Dat schrijft Het Belang van Limburg en wordt door schepen van Economie Toon Vandeurzen (CD&V) aan Belga bevestigd.

Voor het oorspronkelijke ‘Essersbos’ moest 12 hectare bos gekapt worden, maar dat leidde toen tot protest. H.Essers kocht vervolgens het voormalige Hörmann-terrein om er opnieuw activiteiten te ontwikkelen. Het Europese cross-dock van het bedrijf, momenteel gevestigd aan de Transportlaan, wordt verhuisd naar de Hörmann-site aan de Woudstraat.

Ook op de Hörmann-site moet de logistiek dienstverlener 9 hectare bos kappen. H.Essers wil het bos van 8 hectare compenseren met de aanleg van een nieuw natuurgebied van 12 hectare in Oudsbergen. Volgens milieuorganisatie BOS+ gaat het echter om een waardevol bos, ondanks dat het zich op industriegrond bevindt.

Bosplan

“Het gaat planologisch om industriegrond. BOS+ schermt met het bosplan (van voormalig Vlaams minister van Omgeving en Leefmilieu Joke Schauvliege, nvdr) dat ingevoerd had moeten worden, maar dat is een juridisch document dat niet bestaat”, zegt schepen van Economie Toon Vandeurzen (CD&V).

De site zou op het vlak van mobiliteit niet voor meer vrachtverkeer zorgen, terwijl hij wel meer tewerkstelling oplevert. “BOS+ pleit voor een andere locatie, maar dit is al een alternatieve locatie en een uitwijking voor Essers”, stelt Vandeurzen. “Er komt wel 12 hectare bos bij. En op de nieuwe site zal ook 15 procent voorbehouden zijn aan groen, net zoals bij andere bedrijven.”




15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • anna vandenberg

    Onvervuilde gronden worden opgeofferd voor industrie en vervuilde gronden daar gaan ze bossen op aanplanten. Zo het niet beter zijn eerst de vrij gekomen industriegronden terug voor industrie bouwrijp te maken en geen bossen of landbouwgronden aan te snijden. Het klimaat is een natuurfenomeen, maar de milieuverontreiniging van bodem en grondwater zal veel honderden jaren nodig hebben om te herstellen. Alles wordt onder de grond gestopt zoals asbest en een boom op gepland en we feesten.

  • Bart Vrancken

    En wat met de terreinen van Ford Genk ? Ligt dan ook nog tegen het kanaal zodat containervervoer via schepen kan. Win-win : minder trucks op de weg, hogere veiligheid, bruggen verhogen is dan plots veel zinvoller en een ongebruikt terrein krijgt invulling. Eekhoorntjes content en First Page News in de Fabeltjeskrant. Na de Brexit heeft Essers al wat minder capaciteit nodig ...

  • Tony Van De Perre

    Essers die op tv verklaarde geen Belgische werknemers meer aan te nemen wegens niet flexibel genoeg schermt nu met tewerkstelling.

  • Leonarda Van Opbroecke

    Verkiezingen achter de rug. Regeringen zijn zo goed als gevormd. Postjes al verdeeld en ze zijn terug bezig als voorheen. Zelfs Groen geen protest. Klimaat en milieu staan al terug op de laatste plaats.

  • Frank Deridder

    Stinkende vrachtwagens in plaats van bos en eekhoorntjes, ideaal, proficiat. Hallo Groen? Hallo Natuurpunt?