2.000 jobs erbij op voormalige Ford-site

GROTE LOGISTIEKE SPELER MAG LAATSTE 42 HECTARE ONTWIKKELEN

De voormalige Ford-site met als extra troef de nabijheid van het Albertkanaal.
Foto Karolien Coenen De voormalige Ford-site met als extra troef de nabijheid van het Albertkanaal.
Er komen zo'n 2.000 voltijdse jobs bij op de voormalige Ford-site. De Vlaamse regering koos gisteren voor Genk Green Logistics om zone B, 42 hectare groot, te ontwikkelen. Daarmee komen de Limburgse Groep Machiels, de NV Real Estate, Intervest Offices & Warehouses en DEME naar de site.

Eerder kreeg de Vlaamse Waterweg (de vroegere Scheepvaart NV) zone C en A - samen goed voor een kleine 100 hectare van de Ford-campus - in beheer. Twee Limburgse bedrijven gaan die beide zones ontwikkelen: transprotfirma Essers en Haven Genk. Ze zijn respectievelijk goed voor zo'n 400 en 800 nieuwe banen. Als tegen 2019-2020 de Ford-site van goed 140 hectare groot volgebouwd zal zijn, zullen er naar schatting meer dan 3.000 mensen tewerkgesteld worden. Door de sluiting van autofabriek Ford 2,5 jaar geleden gingen 4.210 banen verloren, en 1.736 personen raakten hun job kwijt bij de toeleveranciers.

Ligging

"We zetten drie gebouwen neer", zegt Marco Hengst, zaakvoerder van Intervest Offices & Warehouses. "We gaan voor het stockeren en overslag van goederen, kortom, een logistieke activiteit. Maar ook bieden we ruimte voor maakindustrie (vervaardigen van nieuwe producten, red.)." Genk Green Logistics investeert zo'n 140 miljoen euro, inclusief de sanering van de zone die het consortium moet doorvoeren. "Het is één van de weinige grootschalige industriële sites die Vlaanderen vandaag nog heeft liggen", stelt Hengst. "Bovendien is het gebied goed ontsloten door het Albertkanaal, de spoorweg en de autowegen in de buurt. Er is in Limburg ook nog voldoende potentieel aan arbeiders, wat in de buurlanden niet het geval is. Ook is de Ford-site en bij uitbreiding Limburg beter gelegen dan sites bij onze ooster- en noorderburen. Ten opzichte van de buurlanden heeft Limburg twee nadelen: de hoge loonkost en de moeilijkheden bij het flexibel inzetten van personeel", zegt Hengst.

Nieuwe boost

De Vlaamse regering en minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) zijn tevreden over het bereikte resultaat. "Ik ben tevreden over de snelheid en de ernst waarmee we samen met alle partners dit dossier hebben kunnen behandelen", liet Muyters horen. "Pas begin januari 2016 zijn we eigenaar geworden van de Ford-site (voor één symbolische euro, red.) en nu al kunnen we de finale ronde van de herontwikkeling van het terrein ingaan. Ongezien in Vlaanderen. En daarbij, het geeft een nieuwe boost aan Genk en Limburg. De cijfers van werkzoekenden van de afgelopen maanden bewijzen dat Limburg z'n achterstand heeft ingehaald. Het invullen van de Ford-site vormt daar een mooi sluitstuk op."


Burgemeester Wim Dries (CD&V) van Genk is niet alleen blij met de duizenden nieuwe jobs.


"Door de handen in elkaar te slaan, konden we snel en daadkrachtig reageren. Het Ford-terrein zal na de herontwikkeling het nieuwe economische hart van het grootste bedrijventerrein van Limburg worden."