"Hinderpremie komt te laat voor handelaars in centrum"

VLAAMSE OVERHEID LANCEERT TEGEMOETKOMING VOOR LAST WEGENWERKEN

Overal waar wegenwerken zijn, kunnen handelaars een premie aanvragen voor de opgelopen hinder.
Bollen Overal waar wegenwerken zijn, kunnen handelaars een premie aanvragen voor de opgelopen hinder.
Vanaf vandaag kunnen handelaars beroep doen op de hinderpremie voor werken die starten na 1 juli. In Geetbets reageert het gemeentebestuur enthousiast op dit initiatief van de Vlaamse overheid, want Geetbets en deelgemeenten worden al enkele jaren getroffen door wegenwerken. "Die premie komt hier eigenlijk te laat", reageert Milo Vanhove, uitbater van warenhuis Delhaize in Geetbets en lokaal afgevaardigde voor Unizo.

De rioleringswerken van Aquafin in de Leeuwbeekstraat in Rummen kunnen in september afgerond worden, maar dan wordt de volgende werf in de Biesemstraat opgestart. Ook daar wordt een gescheiden riolering aangelegd, gecombineerd met de aanleg van een nieuw wegdek en nieuwe fietspaden. Tijdens de werken in de Biesemstraat wordt een grote omleiding voorzien via de Kraaistraat en Grote Steenweg richting Herk-de-Stad en omgekeerd. Het einde van de werken is gepland voor juni 2018. Na het bouwverlof starten ook twee Infraxprojecten. Aannemer DSV legt op de Asbeek tussen de Kraai- en Persoonstraat een overstromingszone van 930 kubieke meter aan. Na Rummen kermis start de aanleg van gescheiden riolering in de Persoonstraat. Infrax plant daarnaast ook rioleringswerken langsheen een deel van Nieuwdorp, de Boterweg, een deel van de Heirbaan en van de Hulsbeekstraat om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

Pleistertje op wonde

"De premie komt voor de handelaars in het centrum, die jarenlang kreunden onder de werken door Aquafin, te laat", reageert Milo Vanhove. "Het centrum begint nu gelukkig terug wat op te leven. Voor deelgemeente Rummen, waar de werken nog moeten beginnen, kunnen de paar overgebleven handelszaken er wel van genieten. De maatregel is een sympathieke geste, een pleistertje op de wonde zeg maar." De hinderpremie is er voor kleine ondernemingen met maximum negen werknemers die ernstige hinder ondervinden van wegenwerken voor de deur. "Dit vind ik een minpuntje, want ons warenhuis met een 40-koppen tellende ploeg, zou al uit de boot vallen", aldus Milo.


Milo heeft ook kritiek op de manier waarop werken worden uitgevoerd in Geetbets. "We weten allemaal dat de werken nodig zijn, maar de coördinatie zou veel beter kunnen. Ze gooien bijvoorbeeld het voetpad open en leggen onder meer een nieuwe waterleiding, riolering, gasleiding en telefoonaansluiting. De greppel wordt gedempt en de herbestrating vindt plaats. Je kan je ogen niet geloven wanneer de nutsmaatschappijen twee weken later elk na mekaar de stoepen terug opengraven om de aansluitingen voor de huizen te maken. Ze peuteren met een soeplepel de aarde tussen de leidingen uit om aan de onderste buis te geraken. Dat is echt absurd. Zo duurt alles onnodig lang en stapelen de kosten zich op."