Vernieuwd mobiliteitsplan omvat fietszone en nieuw circulatieplan: “Geel moet goed bereikbaar, maar beperkt doorrijdbaar zijn”

Schepen van Mobiliteit Marlon Pareijn (CD&V) in het centrum van Geel.
Peter Vanderveken Schepen van Mobiliteit Marlon Pareijn (CD&V) in het centrum van Geel.
Het stadsbestuur is klaar met het nieuwe mobiliteitsplan. Er komt een fietszone in het centrum en ook het circulatieplan in het centrum verandert. Komende dinsdag kunnen Gelenaars de plannen inkijken op een infomarkt.

Het stadsbestuur besloot tijdens de vorige legislatuur dat het bestaande mobiliteitsplan uit 2012 aan een update toe is. Tijdens het participatieproces zijn er al gesprekken geweest met de fietsersbond, Unizo, vzw Geel Centrum en de adviesraden

Het moet ontmoedigd worden om van noord naar zuid Geel te doorkruisen. Geel moet goed bereikbaar zijn, maar beperkt doorrijdbaar.

Marlon Pareijn

In het nieuwe mobiliteitsplan staan enkele principes voorop. Zo is de basis van het plan het Stoepprincipe (stappers, trappers, openbaar vervoer, elektrisch vervoer en personenwagens) waarbij de prioriteit gaat naar de zwakke weggebruiker. “We gaan in het centrum van Geel voor een grote fietszone, een aaneengesloten netwerk van fietsstraten”, zegt schepen van Mobiliteit Marlon Pareijn (CD&V). “De auto mag er wel komen, maar moet steeds achter de fietser blijven. Daarmee willen we de fietsveiligheid verhogen en meer fietscultuur zien. Op sommige plaatsen heeft de fietser geen plek en dat willen we anders zien. We gaan niet meteen alle fietsstraten inrichten, maar starten met een duidelijke zone.”

Zwakke weggebruiker

Voor het centrum ligt er ook een nieuw circulatieplan voor. Er zijn drie luiken: Elsum, Pas-Werft en Sint-Dimpna. De bereikbaarheidsas Drijhoek-Baantveld wordt voor Elsum de belangrijkste toegangsweg tot het centrum van Geel. Zo kunnen andere straten, door een aanpassing van de circulatie, veiliger ingericht worden voor de zwakke weggebruikers. Ook het verkeer van zone Werft wordt rechtstreeks naar de bereikbaarheidsas en zo naar de ring gestuurd, wat het mogelijk maakt om ook in straten van die zone de circulatie aan te passen. Wat Sint-Dimpna betreft, heeft de stad een voorstel over de circulatie klaar om daar meer ruimte te creëren voor de fietsers. “In het verleden zijn er wel wat experimenten geweest qua circulatie. We hebben getracht de wijzigingen zo beperkt mogelijk te houden, alles wordt niet in een keer omgedraaid.” Meer details over het circulatieplan verneem je op de infomarkt van dinsdagavond.

Een ander belangrijk aspect van het plan is om de doorrijdbaarheid in Geel aan banden te leggen. “Het moet ontmoedigd worden om van noord naar zuid Geel te doorkruisen. Anderzijds moet Geel wel bereikbaar blijven, zeker onze centrumparkings. Geel moet goed bereikbaar zijn, maar beperkt doorrijdbaar.”

“Wijzigingen zijn nog mogelijk”

Op 15 oktober, tussen 17 en 20 uur, kunnen Gelenaars de plannen bekijken in De Waai. Vanaf 16 oktober tot en met 5 november kan je de plannen ook inkijken op www.ideevoorgeel.be/mobiliteitsplan. “Wat nu voorligt, is een werkdocument waar het schepencollege achter staat, maar dat betekent niet dat het al beslist is. Wijzigingen zijn zeker nog mogelijk.” Na de participatieperiode komt het al dan niet gewijzigde mobiliteitsplan voor de gemeenteraadscommissie in november. In december wordt het dan ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad als er geen grote wijzigingen nodig zijn. Nadien wil de stad de plannen zo snel mogelijk invoeren.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • dirk grootaers

    Ik vond het nu al moeilijk om van noord naar zuid te geraken. Het wordt deenk ik steeds moeilijker voor oudere mensen die niet meer kunnen fietsen om nog naar het stad te geraken voor de winkeliers houd ik mijn hart vast, die hebben het al moeilijk genoeg in Geel getuige zijn de vele lege winkels die te huur staan. Men kent het fenomeen in Turnhout waar de ene brasserie na de andere stopt op de markt, oudere mensen geraken daar niet meer

  • Ronald Van Ee

    een nieuw circulatieplan voor geel. Het vorige was niet goed meer en was al te goed ingeburgerd en er liepen waarschijnlijk nog maar weinig burgers in de valstrikken die zo´n plan meestal inhoud en bracht niet genoeg meer op aan boetes ! daarom deze vernieuwing en natuurlijk in de naam van de veiligheid voor de zwakke weggebruiker maar als zelfstandige laat je waar nog maar eens leveren of als werkman geraak je nog ter plaatse om herstellingen uit te voeren aan elektriciteit of als loodgieter

  • Patrick Peeters

    Ik kom nu al niet meer in Geel tenzij ik niet anders kan zoals bv om mijn stemplicht te vervullen. Voor de rest ga ik voor alles ergens anders.

  • Guy Belmans

    Probeer van "zuid" maar eens aan het station te geraken!!! Kilometers en kilometers omrijden, langs punten waar nu al constant file staat. Het milieu vaart er wel bij waarschijnlijk.

  • ERWIN MINNEBO

    beperkt doorrijdbaar ? Wel dan is dat nog een stad waar we niet moeten komen. Want heeft het stadsbestuur dan ook voorzien dat de aankopen aan huis geleverd worden.