Rode Neuzen Dag helpt leerlingen Sint Aloysius met emoties omgaan: “Zo zien ze dat ze meer gemeenschappelijk hebben dan ze denken”

Op de Challenge Day in het kader van Rode Neuzen Dag praten de leerlingen over hun emoties en die van hun medeleerlingen om ze mentaal sterker te maken.
Peter Vanderveken Op de Challenge Day in het kader van Rode Neuzen Dag praten de leerlingen over hun emoties en die van hun medeleerlingen om ze mentaal sterker te maken.
Alle leerlingen van de B-stroom van de eerste graad van Sint Aloysius Geel volgden dinsdag de hele dag de workshop ‘Challenge Day’ van Rode Neuzen Dag. Ze leerden onder meer bij over hun eigen gedrag en emoties en om meer begrip op te brengen voor de emoties van anderen.

Challenge Day vzw werd door het Rode Neuzen Fonds gevraagd om met de workshop naar scholen te trekken die zich in het verleden sterk geëngageerd hebben en is mogelijk gemaakt door de vele giften in het kader van Rode Neuzen Dag. Vorig jaar al was Sint Aloysius een ‘Rode Neuzen School’. De leerlingen werden daarom getrakteerd op een dag vol beweging, spelletjes, praatrondes en emotie. Het programma pakt de algemeen voorkomende problemen op school aan zoals vooroordelen, pesten, geweld, buitensluiting, intolerantie en intimidatie.

Op de Challenge Day in het kader van Rode Neuzen Dag praten de leerlingen over hun emoties.
Peter Vanderveken Op de Challenge Day in het kader van Rode Neuzen Dag praten de leerlingen over hun emoties.

Saamhorigheid

“Tijdens de workshop gaan de jongeren actief aan de slag met drie hoofdonderwerpen: bewustwording van eigen gedrag en emoties, meer begrip voor het gedrag en de emoties van anderen en respect naar jezelf en anderen. Tijdens deze verbindende dag ervaren jongeren aan den lijve dat ze meer gemeenschappelijk hebben dan dat ze verschillen”, klinkt het bij de organisatie.

“Dat resulteert in een veilig gevoel en saamhorigheid, tussen de jongeren onderling én met volwassenen, en leidt onmiddellijk tot een positiever schoolklimaat in het algemeen. Op zo'n dag krijgen jongeren de kans om elkaar écht te leren kennen, om te laten zien wie zij zelf zijn en te ontdekken wie de andere deelnemers werkelijk zijn.”

Peter Vanderveken
Peter Vanderveken
Peter Vanderveken
Voor de leerlingen was het een dag vol beweging, spelletjes en praatrondes.
Peter Vanderveken Voor de leerlingen was het een dag vol beweging, spelletjes en praatrondes.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.