E313 na meer dan 10 uur weer open na gevaarlijke bergingsoperatie na ongeval met tankwagen

Avondspits belooft enorm chaotisch te worden

De E313 is in beide richtingen al urenlang afgesloten.
Peter Vanderveken De E313 is in beide richtingen al urenlang afgesloten.
De E313 is ter hoogte van afrit Geel-Oost opnieuw open richting Antwerpen, ook de snelweg richting Hasselt en Luik is nu deels weer open. De snelweg was sinds middernacht volledig afgesloten na een ongeval met twee vrachtwagens. Een van de voertuigen is een lpg-tankwagen, waarvan de tank is lekgeslagen. Om het autogas te kunnen overpompen was de snelweg in beide richtingen volledig dicht. Het gas is inmiddels overgepompt en de snelweg is intussen vrijgegeven. De verkeershinder is groot en zal nog zeker tot en met de avonspits duren. Het Vlaams Verkeerscentrum raadt aan om de omgeving te vermijden.

De problemen ontstonden afgelopen nacht, even voor 1 uur, toen ter hoogte van Geel-Oost in Laakdal in de richting van Hasselt twee vrachtwagens op elkaar botsten. De tankwagen en vrachtwagen reden op elkaar in in de staart van een file. Die was ontstaan nadat omgewaaide bomen op de snelweg waren terechtgekomen door het hevige onweer.

Eén chauffeur kon zijn vrachtwagen op eigen kracht verlaten en bleef ongedeerd. De chauffeur van de tankwagen, een vrouw, zat gekneld. Door het lekkende gas moest de brandweer bijzonder voorzichtig te werk gaan. De lekkende tank werd besproeid met water om ontploffingsgevaar te beperken. Het slachtoffer kon na bijna twee uur eindelijk bevrijd worden en werd overgebracht naar het ziekenhuis. Over haar toestand is niets bekend.

Gevaarlijke bergingswerken

De lange afhandeltijd van het ongeval heeft volgens de hulpdiensten alles te maken met de complexe veiligheidssituatie van de lpg-tankwagen. Daarin zijn onderaan verschillende lekken geslagen en het volstaat blijkbaar niet om die te dichten. Voordat de tankwagen kon getakeld worden, moest eerst de lpg worden overgepompt en dat gebeurde met de grootste omzichtigheid. Die klus is intussen achter de rug. Zodra de civiele bescherming schermen op de middenberm heeft geplaatst, kunnen de takelwerken richting Hasselt van start gaan en kan de snelweg richting Antwerpen weer open. Richting Hasselt is intussen één rijstrook vrij.

“Een gespecialiseerde firma is ter plaatse met speciaal materiaal, maar de operatie is zo complex en op het vlak van veiligheid zo gevoelig dat het een werk van erg lange duur is”, zei Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. 

Evacuatie en infonummer

Door de complexe bergingsoperatie werd in Eindhout, een deelgemeente van Laakdal, een woonwijk uit voorzorg geëvacueerd. Het ging om de Heikantstraat tot aan de Bennekensstraat, Tulpenstraat, Viooltjesstraat, Klaprozenstraat, Steenweg op Meerhout van Geel-Oost tot aan kruispunt Klaprozenstraat en Kerkhofweg van kant Geel-Oost t.e.m. huisnr. 18. 

Bewoners die niet bij familie/vrienden terechtkunnen, werden opgevangen in een lokaal opgericht opvangcentrum, in zaal Dennenoord, Smallestraat 4 in Eindhout. In het dorp zorgde een basisschool indien nodig ook voor opvang van de kinderen en verwittigde het alle ouders.

Er is intussen ook een infonummer gelanceerd waar mensen terechtkunnen die meer informatie willen over het ongeval en de impact op de buurt. Het gaat om het nummer 1771.

VTM NIEUWS

File en omleidingen

Het Vlaams Verkeerscentrum vermoedt dat de hinder nog een hele tijd zal duren. Het verkeer tussen Antwerpen en Hasselt wordt aangeraden om via Brussel (E19) om te rijden. Ook pendelaars tussen Antwerpen en Luik en tussen Gent en Hasselt rijden beter om via Brussel. Van en naar Aken en Maastricht is de E34 via Eindhoven een alternatief.




46 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Els Pauwels

    Iedereen weet dat de schuldige voor files de overheid is, het enige dat ze moeten doen is het aantal rijstroken ver 4 dubbelen, maw aanpassen aan het aantal deelenemers

  • Liliane Vervliet

    @Stef Wuyts :Vrachtwagens rijden vanaf oprit(E 34) tot volgende afrit (E 34) ttz 5 km bumperklevend dan ben je wel verplicht om met groot risico in te voegen om een afrit te nemen!Maak dit dagelijks mee !!!

  • Ercole Pinten

    Geert maes, hoe dom zijt ge, uw onderbroek die je aan hebt heeft zelfs een vrachtwagen ge transporteert pfffff

  • Benny Van Kriekinge

    Die discussie over het afstandhouden toch...ik ben al 26 jaar chauffeur en probeer altijd een veilige afstand te houden. Maar mijnheer den oostblokker achter mij denkt dan van daar kan ik precies toch nog wel tussen en dan gaat hij er ook tussen rijden inhaalverbod of niet het zal hun worst wezen. Ze worden toch niet beboet. Daar moet eens iets aan gedaan worden.

  • Dany Corremans

    Haha dhr Van Landeghem laat autoverkeer s'nachts rijden en kunnen wij als vrachtwagenchauffeur rustig ons werk doen tijdens de dag .