Zo zal kruispunt Brico eruitzien

Werken aan drukste kruispunt starten niet voor 2021

De R4 gaat in een tunnel onder het kruispunt met de N456. De gele lijnen zijn spoor- en tramlijnen. De rode lijnen zijn de fietssnelwegen.
Kos De R4 gaat in een tunnel onder het kruispunt met de N456. De gele lijnen zijn spoor- en tramlijnen. De rode lijnen zijn de fietssnelwegen.
De ombouw van het kruispunt Brico in Evergem krijgt steeds meer vorm. De voorbereidingen en onteigeningen zijn gestart, maar de echte werken op het veld zullen ten vroegste eind 2021 beginnen. De R4 gaat in een tunnel onder het kruispunt. Er zal minstens drie jaar worden gewerkt.

Lucas Van Der Meersch, de lijsttrekker van CD&V Evergem, kreeg de nieuwste schetsen via Vlaams minister Joke Schauvliege op zijn bureau. “Ik heb een paar duizend huisbezoeken gedaan en daaruit blijkt dat veel mensen geïnteresseerd zijn in de ombouw van het kruispunt Brico”, zegt Lucas Van Der Meersch. “Dat kruispunt aan de Brico en McDonalds is zonder twijfel het drukste kruispunt in onze gemeente. Elke dag staan daar in de spits gigantische files. De voorbereidingen voor de ombouw van het kruispunt zijn volop bezig. Mensen denken soms dat het dossier stilligt, maar dat is zeker niet zo. Het is het Agentschap Wegen en Verkeer dat het dossier trekt, maar wij duwen als gemeente zeker mee. Voor de echte werken starten, moet rond het kruispunt in ieder geval al een veilige fietsinfrastructuur aangelegd zijn. Dat is echt prioritair.”

Op de nieuwste schetsen zie je dat de R4 ter hoogte van het kruispunt Brico onder het kruispunt gaat. Wie op de N456 vanuit de richting Evergem of Gent komt, zal via een oprittencomplex op de R4 geraken. Daarvoor zal je soms met lussen onder de R4 moeten doorgaan. De gele lijnen op het plan zijn de spoorlijnen en tramlijnen. De buitenste gele ring op het plan is de spoorlijn die moet worden verlegd, om het nieuwe afrittencomplex te kunnen aanleggen. Ook de tramlijn zal de R4 niet meer moeten kruisen. De rode lijnen op het plan zijn de fietsverbindingen. Je ziet dat het fietspad ter hoogte van McDonalds met een brug over de rijweg gaat. “Fietsers zullen volledig conflictvrij kunnen fietsen en zullen het autoverkeer op dat kruispunt niet meer moeten kruisen”, zegt Van Der Meersch.

Noodbrug?

Schepen van Openbare Werken Erik De Wispelaere (CD&V) werkt al jaren mee aan de opbouw van het dossier. “Nu wordt heel wat voorbereid, maar op het terrein zal ten vroegste eind 2021 worden gestart”, zegt De Wispelaere. “Er zal toch een drietal jaar moeten worden gewerkt. Of het verkeer dan via een noodbrug over de werf zal kunnen rijden, moet nog verder worden bekeken. We blijven nauw overleggen met Wegen en Verkeer.”

Waterbus

Het nieuwe kruispunt zal binnen enkele jaren het verkeer tussen Evergem en Gent een stuk veiliger doen verlopen. Als alternatief wil CD&V Evergem ook de waterbus onderzoeken. “Vlotter verkeer aan Brico is belangrijk, maar wij willen de komende jaren ook alternatieve vervoersmethoden onderzoeken. Een waterbus naar Gent is voor ons zeker een alternatief dat wij willen onderzoeken”, zegt Lucas Van Der Meersch nog.

Lucas Van Der Meersch kreeg tijdens zijn huisbezoeken veel vragen over het kruispunt Brico.
Joeri Seymortier Lucas Van Der Meersch kreeg tijdens zijn huisbezoeken veel vragen over het kruispunt Brico.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.