Infrabel moet bouwplannen uitstellen

BOUWVERGUNNING TWEEDE SPOORTOEGANG OUDE LANDEN VERNIETIGD

De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft de bouwaanvraag voor een tweede spoortoegang aan de Oude Landen in Ekeren vernietigd. Dat betekent niet dat het project, met een kostprijs van 2,5 miljard euro, van de baan is. Infrabel, beheerder van de spoorinfrastructuur in België, moet een eventuele nieuwe bouwaanvraag indienen. Het Buurtcomité Oude Landen Ekeren (Bolse) blijft waakzaam en wil dat alternatieven worden onderzocht.

De spoorvertakking, ongeveer 1.800 meter lang en 13 meter hoog, tussen de Oude Landen en de Prinshoeveweg in Ekeren-Donk, komt opnieuw op de agenda. Het dossier werd opgestart in 1999 en van begin 2012 heeft Infrabel een bouwvergunning op zak. Bovendien zijn de meest noodzakelijke onteigeningen al uitgevoerd, maar voorlopig kon Infrabel nog niet starten met de werken. Reden was een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen ingediend door Bolse. Na een jarenlange juridische procedure kreeg Bolse gelijk. De bouwvergunning werd vernietigd omdat de wettelijke procedure niet correct is gevolgd en omdat in het dossier geen alternatieven zijn onderzocht. Die stonden wel in het Milieu Effecten Rapport.

Philippe Deleu, woordvoerder van het buurtcomité Bolse, is gereserveerd tevreden. "Jammer dat het bijna vijf jaar heeft geduurd vooraleer het gezond verstand zegevierde. Bolse is niet tegen een tweede spoortoegang vanuit het rangeerstation in Antwerpen-Noord, maar kan zich niet vinden in het project van Infrabel waarvoor de bouwvergunning werd aangevraagd. Infrabel gaat voor een ongelijkgrondse kruising wat betekent dat bewoners van de Oude Landen, en een deel van de Prinshoeveweg, opkijken tegen een talud van dertien meter hoog over een afstand van 1.800 meter. Dat deze mensen dat niet zien zitten bewijzen de 1.400 handtekeningen die de buurt inzamelde."

Meer openheid

Fons Ivens van Bolse, wil meer openheid en correctheid, van Infrabel over voor hun project dat een invloed heeft op het dagelijkse leven voor 2 à 3.000 plaatselijke inwoners.

"In de buurt is veel onzekerheid over de toekomst. Geef hen snel duidelijkheid over de alternatieven voor een huizenhoog talud. Wij willen een onderzoek naar de mogelijkheid voor een tunnel ter hoogte van de Oude Landen. Vanaf Merksem tot Lier komt het nieuwe goederenspoor immers in een geboorde tunnel. Ons voorstel is fair en rechtvaardig en zou niet noodzakelijk abnormaal veel kosten." Moest er een nieuwe bouwaanvraag komen wil Bolse dat dit gebeurt op basis van recente gegevens en er niet langer wordt verder gewerkt met gegevens uit begin 2000. "Ondertussen is de nieuwe Liefkenshoekspoortunnel klaar en hebben wij informatie waaruit blijkt dat de gebruikte capaciteit van het bestaande goederenspoor elk jaar daalt van meer dan 300 bewegingen in 2004 naar 115 bewegingen in 2015.

Deze cijfers, die bewijzen dat er de eerste dertig jaar geen nood is aan het project, zijn echter nooit gebruikt in de bouwaanvraag. Ook de hellingsgraad van de geplande talud zal de rendabiliteit van de tweede spoorontsluiting zeer negatief beïnvloeden. Ik hoop dat Infrabel bereid is alternatieven openhartig met ons te bespreken." In een korte reactie zegt Infrabel dat het project op hun investeringslijst blijft staan.

Fons Ivens en Philippe Deleu (buurtcomité Bolse) aan de Prinshoeveweg, waar Infrabel een spoortoegang wil bouwen.
Laenen Fons Ivens en Philippe Deleu (buurtcomité Bolse) aan de Prinshoeveweg, waar Infrabel een spoortoegang wil bouwen.