Onderzoek bevestigt: nieuwe verbindingsweg kan sluipverkeer weren in Kontich en Edegem

Wies Callens van de Fietsersbond, Vlaams parlementslid Dirk de Korte (CD&V) en gemeenteraadslid Adrian De Weerdt (CD&V) spraken dinsdagavond op de info-avond.
ddw Wies Callens van de Fietsersbond, Vlaams parlementslid Dirk de Korte (CD&V) en gemeenteraadslid Adrian De Weerdt (CD&V) spraken dinsdagavond op de info-avond.
De verbindingsweg tussen de Mechelsesteenweg en de Boniverlei zit even in een stroomversnelling. De eerste onderzoeksresultaten van de Vlaamse overheid zouden bevestigen dat de nieuwe weg het sluipverkeer in de dorpskernen van Edegem en Kontich kan weren. N-VA Edegem wil deze legislatuur nog de spade in de grond stoppen. CD&V volgt mits strikte voorwaarden en Groen blijft neen schudden.

CD&V Edegem hield dinsdagavond een interactieve gespreksavond over mobiliteit en leefbaarheid in De Basiliek met Vlaams parlementslid Dirk de Kort (CD&V) en Wies Callens, woordvoerder van de Fietsersbond. Naast bovenlokale thema’s zoals kilometerheffing, salariswagen, openbaar vervoer en Oosterweel kreeg de mogelijke verbindingsweg en bij uitbreiding verbindingsweg Plus op de grens van Edegem met Kontich veel aandacht. De Vlaamse overheid onderzoekt momenteel of een verbinding tussen de Mechelsesteenweg en de Boniverlei het sluipverkeer in beide dorpskernen kan weren.

Iedereen die van Morstel of Hove richting E19 of A12 moet, zal die verbindingsweg nemen. Zowel de wijk Buizegem zal daardoor minder verkeer moeten slikken als de Boniverlei

Schepen Birre Timmermans

Brusselse wandelgangen

De eerste resultaten van dat onderzoek zijn nog niet tot in Edegem geraakt maar in de Brusselse wandelgangen klinkt het dat de verbindingsweg zowel voor Edegem als Kontich gunstig zou zijn. “We zitten begin mei samen met het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV)”, zegt Edegems mobiliteitsschepen Birre Timmermans (N-VA). “Mogelijk krijgen we daar de eerste officiële resultaten van het onderzoek. Maar het spreekt voor zich dat de nieuwe weg soelaas zal bieden voor zowel Edegem als Kontich.” 

“Iedereen die van Morstel of Hove richting E19 of A12 moet, zal dan die verbindingsweg nemen. Zowel de wijk Buizegem zal daardoor minder verkeer moeten slikken als de Boniverlei. Die laatste kunnen we dan ook leefbaarder maken, een ontmoediging extra voor doorgaand verkeer om de Boniverlei niet meer te nemen. Een extra verbindingsweg tussen de Boniverlei en de Prins Boudewijnlaan zou voor Edegem niet ontlastend zijn. Wij zien daar liever een nieuwe trage weg voor fietsers en voetgangers.”

Mogelijk het toekomstig tracé van de noordelijk verbindingsweg tussen Edegem en Kontich.
rv Mogelijk het toekomstig tracé van de noordelijk verbindingsweg tussen Edegem en Kontich.

Strikte voorwaarden

Oppositiepartij CD&V was eerder al voorstander van de verbindingsweg maar hing daar dinsdagavond op de info-avond strikte voorwaarden aan vast. “De weg mag maar één rijstrook in elke rijrichting hebben en er moeten voldoende snelheidsbeperkingen tot vijftig kilometer per uur komen”, zegt gemeenteraadslid Adrian De Weerdt. “Er moet een bufferstrook met berm komen, de Edegemse Beek moet gevrijwaard worden en er moeten nieuwe trage wegen komen. Als de Boniverlei in deze context wordt geknipt ter hoogte van de Mechelsesteenweg, kan de Boniverlei een woonstraat worden met extra ruimte voor fiets- en voetpaden en nieuwe leef- en speelruimte.” Over de mogelijke extra verbinding Plus wil CD&V zich nog niet uitspreken: “De effecten daarvan zijn nog niet onderzocht.”

N-VA is nog niet met de details van de verbindingsweg bezig. “Afhankelijk van hoeveel de weg gebruikt zal worden, komen er één of twee rijvakken in elke richting”, zegt Timmermans. “We willen zo weinig mogelijk beton gieten maar de weg moet voldoende uitgerust zijn om doorgaand verkeer op te vangen.”

Zoals eerder bekend is Groen tegen beide verbindingswegen. “Die verbinding is de doos van Pandora”, hekelt raadslid Jeroen Van Laer. “Zonder bijkomende knippen in Kontich zal die niet gebruikt worden. We kunnen het geld beter investeren in duurzame alternatieven.” Groen verzamelde een kleine zevenhonderd handtekeningen in een petitie tegen beide verbindingswegen.

Ook gewezen burgemeester Koen Snyders (CD&V) kwam dinsdagavond luisteren in De Basiliek.
ddw Ook gewezen burgemeester Koen Snyders (CD&V) kwam dinsdagavond luisteren in De Basiliek.



4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Roger Rymen

    @ Gerrit: inderdaad, daar moest je niet superintelligent voor zijn om dat al lang te weten. Maar wat straffer is, is dat Groen nog altijd dwars ligt niettegenstaande alle wetenschappelijke vaststellingen.

  • gerrit de bondt

    Daar moeste ze geen studie voor doen dat wisten de goed denkende onder ons ook dat dat een positief gegeven was weer geld uitgegeven voor niks.

  • Leo Peeters

    Na vijftig jaar zou het misschien toch eens een kans van slagen hebben ,een pro akkoord voor mij en mijn familie , wederom willen de groenen ons opsluiten en mogen wij niet meer buitenkomen .

  • Gert vaes

    Wow 700 handtekeningen tegen. Noteer er voor mij maar al 1 PRO