Groen wil van centrum één grote fietszone maken

Ellen Van Assche, Sien Pillot, Haileab Fisehaye, Jeroen Van Laer en zoontje Fil en Goedele Van der Spiegel van Groen Edegem fietsten afgelopen weekend symbolisch rond in het centrum.
Groen Edegem Ellen Van Assche, Sien Pillot, Haileab Fisehaye, Jeroen Van Laer en zoontje Fil en Goedele Van der Spiegel van Groen Edegem fietsten afgelopen weekend symbolisch rond in het centrum.
Oppositiepartij Groen wil van heel de dorpskern van Edegem een fietszone maken. “Zo werken we aan een verkeersveiliger centrum voor de vele fietsers zonder dat de automobilist daar nadeel van ondervindt”, zegt gemeenteraadslid Ellen Van Assche (Groen).

Dit weekend werd in Mechelen de grootste fietszone van Vlaanderen ingefietst. “Wij fietsten alvast die van Edegem symbolisch in”, gaat Van Assche verder. “Het bestuur van Edegem ging enkele maanden geleden nog op inspiratietweedaagse in Mechelen in functie van de meerjarenplanning. Wel, wij vonden het invoeren van een fietszone alvast een zeer goed idee. Het gaat om een win-winsituatie. Meer fietsstraten verhoogt het comfort van de fietsers zonder grote kost.” Een fietszone is duidelijk herkenbaar door de signalisatie op en naast de rijbaan, gemotoriseerd verkeer mag er niet sneller dan dertig kilometer per uur rijden en mag geen fietsers inhalen. 

Het gaat vooral om de Doelveldstraat en de Strijdersstraat. Vooral die laatste kwam in het verleden al veel ter sprake door de verschillende ongevallen met fietsers. Ook rijden vele fietsers er op het voetpad, wat dan weer tot onveilige situatie leidt voor voetgangers.

Het gemeentebestuur boog zich al over een gelijkaardig plan voor de actie van Groen afgelopen weekend. Er wordt samengezeten met de mobiliteitscel, de Fietsersbond en de lokale politiezone HEKLA om te zien wat er haalbaar is.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ary Dingemans

    Op voorwaarde dat Strijderstraat een richting verkeer wordt voor alle verkeer ook de fietsers. Anders is er geen verkeer meer mogelijk!

  • Koenraad Van Antwerpen

    Alles staat en valt met controle, het is zinloos om een fietszone uit te roepen over een zone waar 30km/u nog niet gerespecteerd wordt. Snelheid van de gemiddelde fietser is nog geen 20km/u, haalbaarheid van dit voorstel?

  • Bruno Vermeire

    En gaan we dan eindelijk de Doelveldstraat heraanleggen, vooral de voetpaden: veel te smal en ze lopen schuin af naar de rijbaan. Laat de bussen de Hovestraat inrijden tot de Lourdeslaan en zo richting Oude-Godstraat. En de fietser heeft alle plaats om veilig te rijden. De Doelveldstraat is geen straat om bussen en camions te laten door rijden.

  • Luc De Baets

    Nogmaals een bewijs dat Groen enkel oppositie mag zijn. Die partij is een gevaar voor de maatschappij.