Niet filegevoelig? Geen Pendelfonds

DUFFELSE BEDRIJVEN VALLEN UIT DE BOOT VOOR VLAAMSE MOBILITEITSSUBSIDIE

Enkele fietsende werknemers van Reynaers Aluminium.
Foto David Legrève Enkele fietsende werknemers van Reynaers Aluminium.
Duffelse bedrijven en organisaties kunnen voortaan geen beroep doen op het Pendelfonds, een Vlaamse subsidie die duurzaam woon-werkverkeer ondersteunt. 197 gemeenten, waaronder Duffel, werden door het ministerie niet opgenomen in de lijst van 'filegevoelige gemeenten' en vallen zo uit de boot. Mobiliteitsschepen Staf Aerts (Groen) en aluminiumverwerkend bedrijf Reynaers Aluminium reageren ontzet.

Het pendelfonds ondersteunt initiatieven die het woon-werkverkeer duurzamer maken. Bedrijven en organisaties dienen hun voorstellen bij het fonds in, in de hoop er een subsidie voor te krijgen. Jaarlijks wordt er zo vanuit het departement Mobiliteit en Openbare Werken 2,454 miljoen euro uitgedeeld. Maar na een suggestie vanuit de Mobiliteitsraad Vlaanderen ligt de focus van het bekomen voor de subsidie voortaan op de 'filegevoeligheid' van de gemeente en werden er 197 gemeenten van het lijstje geschrapt.


"Volgens de minister vormen we samen met Sint-Katelijne-Waver en Lint een klein eilandje van drie filevrije gemeentes midden in het grootste filegevoelig gebied van Vlaanderen. Ik kan me voorstellen dat heel wat Duffelaars daar anders over denken", zegt Aerts. "Duffel is door Vlaanderen zelf aangeduid als specifiek economisch knooppunt, een rol die we graag op ons nemen, maar onze bedrijven worden wel uitgesloten van subsidies om de verkeersdrukte het hoofd te bieden."

"Onbegrijpelijk"

Jeugdzorg Ter Elst zag net haar kans schoon om een dossier in te dienen bij het Pendelfonds. Het centrum kon voor de fietsvergoeding van het personeel en een uitbreiding van de fietsenstalling wel een subsidie gebruiken.


"Wij leven voornamelijk van overheidssubsidies en moeten voorzichtig omgaan met ons budget. Onze Raad van Bestuur zal nu beslissen of we al dan niet doorgaan met het project", reageert directeur Rik Van Buggenhout. Ook bij Reynaers Aluminium betreurt men de beslissing.


"Vier jaar geleden hebben wij een dossier ingediend van 264.000 euro. Het Pendelfonds nam daarvan de helft op zich, verdeeld over vier jaar. Het dossier zit nu in zijn laatste jaar en binnenkort mag ik in een nota mijn bevindingen over het fonds geven. Ik ga zeer duidelijk zijn: deze beslissing is onbegrijpelijk", reageert Mobility Director Karin Reynaers. "In die vier jaar tijd verzevenvoudigde het aantal medewerkers die de elektrische fiets nemen en ging het aantal carpoolers van 0 naar 43. Het aantal fietsers steeg dan weer van 39 in 2012 naar 112 in 2016. Onze inspanningen werden onlangs nog beloond met een award. Het is dan ook zeer betreurenswaardig dat we in de toekomst voor nieuwe projecten geen beroep kunnen doen op het Pendelfonds."

Efficiëntie

"Met het Pendelfonds willen we een zo groot mogelijk hefboomproject creëren en maximale efficiëntie nastreven", klinkt het op het kabinet van minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Een studiebureau heeft Vlaanderen ingedeeld in verkeerszones waar men de vergelijking maakt tussen enerzijds de reistijd in de spits en in daluren, om zo de congestiegevoeligheid vast te leggen. Uiteraard zullen we de resultaten evalueren." Naast Duffel en Sint-Katelijne-Waver werden ook Heist, Berlaar en Bornem uit het Pendelfonds gezet.