Files zijn net niet lang genoeg

GEEN SUBSIDIES MEER VOOR BEDRIJVEN DIE FIETS, BUS EN TREIN PROMOTEN

Auto's en een vrachtwagen schuiven aan op de Netebrug, alleen fietsers passeren vlot.
Foto Legreve Auto's en een vrachtwagen schuiven aan op de Netebrug, alleen fietsers passeren vlot.
Het Duffelse gemeentebestuur ontving een brief van de Vlaamse overheid met de verklaring waarom Duffelse werkgevers geen aanspraak meer kunnen maken op het Pendelfonds. Dat is een Vlaamse subsidie die werknemers voor de fiets of het openbaar vervoer moet doen kiezen. Hoewel Duffel in een onderzoek beter scoorde dan Oostende, kunnen bedrijven uit de kuststad wél subsidies aanvragen.

Begin dit jaar is bekendgemaakt dat Duffelse bedrijven niet langer kunnen rekenen op het Pendelfonds, net als werkgevers uit onder andere Heist-op-den-Berg, Sint-Katelijne-Waver, Berlaar en Bornem. Vlaanderen hield daarbij rekening met de filegevoeligheid van de gemeenten. Het Pendelfonds subsidieert bedrijfsprojecten die werknemers aanmoedigen de auto thuis te laten en met de fiets of het openbaar vervoer te gaan werken.


Het Duffelse gemeentebestuur ontving een woordje uitleg van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) over het toekennen van de subsidie. "In antwoord op de brief van het Duffels gemeentebestuur laat de minister weten, dat hij enkel gemeentes selecteerde waar er door de files 15 procent verliestijd ontstaat. Is de voertuigverliestijd van de gemeente 15 procent of meer in de spits ten opzichte van de daluren, dan zijn de bedrijven in deze gemeente potentieel subsidieerbaar."

Tiende achter de komma

Volgens minister Weyts had Duffel te kampen met slechts 14,9 procent verliestijd, waardoor de gemeente net geen aanspraak kan maken op het Pendelfonds", zegt mobiliteitsschepen Staf Aerts (Groen uit Duffel, die de studie en cijfers in handen kreeg. "Genk en Putte halen ook net geen 15 procent, maar krijgen wel steun van het Pendelfonds. Sterker nog: ook Oostende wordt niet uitgesloten, maar scoorde met 14,54 procent minder dan de Duffelse 14,92 procent. Ik gun het de werkgevers in Genk, Putte en Oostende van harte, maar ik kan niet anders dan vaststellen dat onze Duffelse werkgevers onterecht werden uitgesloten. Hoe het komt dat het cijfer van Oostende naar boven werd afgerond en dat van Duffel niet? Ik hoop dat het hier om een fout gaat, die voor volgende keer wordt rechtgezet."

Brief naar minister

"Alle projecten van werkgevers, die duurzaam woon-werkverkeer stimuleren, zijn cruciaal voor onze Duffelse mobiliteitstoekomst. De projecten die dit jaar via het pendelfonds een subsidie wensten te krijgen, dienden halverwege februari ingediend te worden. Voor dit jaar is het dus te laat, maar we hopen dat Duffel in de toekomst niet meer uit de boot valt. Vanuit het gemeentebestuur vertrekt daarom opnieuw een brief naar de minister van Mobiliteit."


Bij het kabinet van Weyts verwijzen ze naar het verslag van de Vlaamse commissie Mobiliteit en Openbare Werken van vorige maand. "Wij kozen voor een objectieve, wetenschappelijk onderbouwde methodiek", zei de minister tijdens de commissiezitting. "Men is blijkbaar op basis van de afronding van de cijfers tot dit resultaat gekomen. Meer moet u daar niet achter zoeken. Het is niet zo dat Johan Vande Lanotte (burgemeester van Oostende) mij gebeld heeft of dat ik per definitie gemeenten bestuurd door socialisten meeneem en andere niet."

Geen antwoord

Een antwoord op de vraag waarom Duffel met haar 14,92 procent niet naar boven werd afgerond, staat er niet in het verslag. Ook op het kabinet Weyts kon niemand gisteren een antwoord geven op de vraag. "De minister verblijft momenteel in het buitenland, wat ook geldt voor een hoop collega's. We kunnen dus alleen maar verwijzen naar het commissieverslag."