Dodelijk kruispunt eindelijk aangepakt

UNIEKE VERKEERSLICHTEN MOETEN DODEHOEKONGEVALLEN VERMIJDEN

Dodelijk. Het is niet eens een overdreven omschrijving voor het kruispunt Dijkstraat-Baron van Ertbornstraat-Kontichsesteenweg in Aartselaar. Maar er is goed nieuws: het punt wordt op dit eigenste moment volledig heraangelegd. Het slechte nieuws: voor minstens twee zwakke weggebruikers is dat ruim te laat.

Het kruispunt aan de Dijkstraat heeft al zware slachtoffers gemaakt. In 2007, negen jaar geleden, kwam er een jonge fietsster om het leven, toen ze werd gegrepen door een vrachtwagen. Haar ouders trokken de daaropvolgende jaren naar de toenmalige bewindvoerders met een foto van hun dochter en met één duidelijk wens: "Doe iets aan dat kruispunt." Er werden beloftes gemaakt, maar nooit nagekomen. Toen er in 2010 nog altijd niets was veranderd, staakten de ouders van het slachtoffer ontmoedigd hun strijd.

Tweede slachtoffer

Vorig jaar leek het er dan eindelijk van te komen. Er werd een datum vooropgesteld van februari 2016 om de heraanleg van start te laten gaan. Maar dat was iets te optimistisch gedacht. Uiteindelijk ging de spade pas in april in de grond, twee maanden later dan aanvankelijk gepland. Tot overmaat van ramp viel er in juni, terwijl de werken in volle gang waren, nog een tweede dodelijk slachtoffer: een 63-jarige fietsster die werd gegrepen door een vrachtwagen. Bijna een flashback van negen jaar eerder. De oproep klonk nog luider: "Wanneer is dat kruispunt nu eindelijk heraangelegd?"

Frustrerend

"De reden voor het lange wachten en de vertragingen lag écht niet bij ons", zegt schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Bart Lambrecht (N-VA). "De heraanleg van de Dijkstraat zit in één pakket met de heraanleg van de Kleine Doornstraat, die in het verlengde ligt van de Dijkstraat, maar op het grondgebied van Wilrijk. De stad Antwerpen is de trekker van het hele project, waardoor we afhankelijk zijn van hún timing. Onze plannen voor de Dijkstraat waren al twee, drie jaar klaar, maar zijn in Antwerpen de ganse tijd op een bureau blijven liggen. Dat vinden wij zelf ook heel frustrerend."

Volgens de huidige timing zouden de werken rond eind november klaar zijn. Tegen dan zouden de Dijkstraat en het kruispunt er helemaal anders moeten uitzien. Bovenal een stuk veiliger, eindelijk. "Fietsers krijgen er in beide richtingen een breder fietspad, dat wordt afgeschermd van de rijbaan. Op het kruispunt zelf komen er aparte wachtplaatsen voor fietsers en voetgangers en nieuwe verkeerslichten met aparte oversteekcycli voor zwakke weggebruikers. Het tankstation van Esso zal bovendien niet meer langs alle kanten oprijdbaar zijn, wat eveneens de veiligheid verhoogt."

Vlaamse primeur

Die innovatieve verkeerslichten, meteen een primeur voor Vlaanderen, moeten vermijden dat er in de toekomst nog meer dodehoekongevallen zouden kunnen gebeuren. Het principe is eenvoudig: wanneer een fietser of voetganger op de oversteekknop drukt, krijgt hij in een aparte cyclus groen, in alle richtingen. "Alle zwakke weggebruikers zullen tegelijk groen licht krijgen, terwijl automobilisten op dat moment nog voor het rode licht moeten wachten", legt de schepen uit. "Op die manier vermijd je aanrijdingen waarbij bestuurders rechts afslaan en bij dat manoeuvre voetgangers en fietsers missen."

De werken aan het kruispunt, dat onder meer een breder en afgescheiden fietspad krijgt, duren nog tot november.
Benoit De Freine De werken aan het kruispunt, dat onder meer een breder en afgescheiden fietspad krijgt, duren nog tot november.