Trajectcontroles op Ninoofsesteenweg in Dilbeek zijn nog altijd niet actief

Onder meer op de N8 in Schepdaal zou een trajectcontrole actief zijn, maar in de praktijk blijkt dit niet het geval.
Mozkito Onder meer op de N8 in Schepdaal zou een trajectcontrole actief zijn, maar in de praktijk blijkt dit niet het geval.
De trajectcontroles op de Ninoofsesteenweg blijken sinds de installatie van de ANPR-camera’s nog niet actief te zijn. De camera’s scannen wel nummerplaten, maar er stelt zich een probleem met het verzenden van de data naar de dienst die de overtredingen verwerkt. “Maar er is een oplossing in zicht. Een pilootproject waar de lokale politie Dilbeek aan deelneemt”, luidt het.

De slimme camera’s langs de Ninoofsesteenweg werden in het voorjaar van 2018 geïnstalleerd en de trajectcontroles in Schepdaal en Itterbeek zouden sinds eind april vorig jaar actief moeten zijn. Dat blijkt nu nog altijd niet het geval. “De verwerking van de snelheidsovertredingen wordt uitgevoerd door het Gewestelijk Verwerkingscentrum (GVC) in Gent, een dienst van de federale wegpolitie”, weet Dilbeeks korpschef Arnoud Vermoesen. In eerste instantie worden alle gegevens van de trajectcontroles doorgestuurd naar een gedeelde server van de provincie Vlaams-Brabant. Het GVC kan vervolgens aan alle nodige gegevens op die provinciale server om boetes te kunnen opstellen. Bij dat laatst stelt zich een probleem en valt dus buiten de macht van de lokale zone. “Normaal gezien ging die verbinding operationeel zijn vanaf mei 2018”, vervolgt de hoofdcommissaris. “Die deadline werd een aantal keer opgeschoven, maar sinds dit jaar wordt er geen streefdatum meer meegedeeld.”

Wanneer er een oplossing komt is dus onduidelijk. “Wel wordt er een oplossing uitgerold”, weet Vermoesen. “Er werd een webapplicatie ontwikkelt via waar de gegevens op een beveiligde manier overgemaakt kunnen worden aan het GVC. Een pilootproject waar we met een aantal andere zones aan deelnemen.” De slimme camera’s op zich registreren wel sinds de start alle nummerplaten en de hits bij geseinde voertuigen leverden al enkele successen op. Daarnaast wordt de anonieme flitswagen nog altijd ingezet, onder meer op de stukken waar normaal gezien een trajectcontrole actief zou zijn. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.