"Geen ringweg voor onze deur"

BEWONERS HOOGVELD-MOLENBERG NIET TE SPREKEN OVER GEPLANDE HERINRICHTING

Het buurtcomité kan zichtbaar op heel wat steun rekenen.
Mozkito Het buurtcomité kan zichtbaar op heel wat steun rekenen.
De inwoners uit Hoogveld en Molenberg zijn niet te spreken over een geplande herinrichting van hun straten. Volgens hen zou die immers meer na- dan voordelen hebben. "Het dreigt hier de Ring van Groot-Bijgaarden te worden."

In het kader van het gemeentelijk mobiliteitsplan zullen ook enkele straten in Groot-Bijgaarden grondig onder handen genomen worden. Het gaat dan onder meer om Hoogveld-Molenberg, en de Brusselstraat (tussen Hoogveld en het centrum). Het bestuur wil er fietspaden aanleggen en van beide straten een voorrangsweg maken.


Maar dat zien de buurtbewoners niet zitten. Zij vormden enkele weken geleden dan ook een buurtcomité. "Door die herinrichting dreigt Hoogveld-Molenberg de Ring van Groot-Bijgaarden te worden", werpt initiatiefneemster Maria-Isabella Detand op. "Het verkeer komende van Ternat zal via onze straten afgeleid worden. Ook de sluiting van de spooroverweg zal de verkeersintensiteit in onze wijk gevoelig doen toenemen. En dan heb je nog de Don Bosco Broederschool, die op het punt staat om het aantal plaatsen te verdrievoudigen - allemaal leerlingen tussen 2,5 en 9 jaar. Hoogveld-Molenveld kan dit helemaal niet aan. Dit is nog altijd een woonwijk."


Nog een oud zeer in beide straten: snelheidsduivels. "En dan wil de gemeente hier voorrangswegen van maken", zucht Detand. "Dat geeft bestuurders een vrijgeleide om het gaspedaal hier nog wat forser in te duwen." Bovendien zien de buurtbewoners ook de gescheiden voet- en fietspaden langs beide kanten van de rijbaan niet zitten. "Let op, fietspaden zijn een goed idee. Maar niet ten koste van de voetgangers, die nog slechts op een smal paadje terecht zullen kunnen. De minste onoplettendheid kan dan fataal zijn. Waarom geen gecombineerd voet- en fietspad? Dat verhoogt niet alleen de veiligheid voor alle zwakke weggebruikers, maar schrapt ook de noodzaak om bomen te rooien."

De gemeente wil een gescheiden fietspad, met daarnaast een smal voetpad (l.). De buurt wil een gecombineerd fiets- en voetpad, zodat iedereen ruimte krijgt en de bomen kunnen blijven (r.).
De gemeente wil een gescheiden fietspad, met daarnaast een smal voetpad (l.). De buurt wil een gecombineerd fiets- en voetpad, zodat iedereen ruimte krijgt en de bomen kunnen blijven (r.).

Strikte richtlijnen

Het buurtcomité en mobiliteitsschepen Stijn Quaghebeur (N-VA) zaten vorige week nog samen om de plannen te bespreken. Het werd een bewogen zitting, waar de bewoners hun visie duidelijk kenbaar maakten. "Maar dat is positief", vindt Quaghebeur. "Het is een goede zaak dat burgers zelf met voorstellen op de proppen komen. De verschillen in visie zijn ook niet zo groot. Alleen moeten wij rekening houden met aanbevelingen en strikte richtlijnen van de Vlaamse overheid. Daarom zullen we het buurtcomité ook uitnodigen voor een gesprek met enkele medewerkers van de bevoegde instanties. Dan kunnen ze hun vragen rechtstreeks stellen."


Dat de buurt vreest voor een 'Ring van Groot-Bijgaarden', is volgens Quaghebeur ongegrond. "Je moet er rekening mee houden dat ook andere straten, zoals de Dansaertlaan, heringericht worden. De huidige situatie van Hoogveld-Molenberg is dus niet relevant, want het mobiliteitsplan zal nog zoveel veranderen."