"Voorschriften zijn dubbel te interpreteren!"

GEWEIGERDE TREINREIZIGER MET ROLSTOEL BETWIST BESLISSING NMBS

Jan Ponsaerts met zijn rolstoel, die volgens de voorschriften van de NMBS te lang is. Volgens Jans manier van interpretatie geldt die opgelegde lengte alleen als de rolstoelgebruiker niet in staat is om zelfstandig recht te staan. Oordeelt u vooral zelf (foto onder).
Bollen Jan Ponsaerts met zijn rolstoel, die volgens de voorschriften van de NMBS te lang is. Volgens Jans manier van interpretatie geldt die opgelegde lengte alleen als de rolstoelgebruiker niet in staat is om zelfstandig recht te staan. Oordeelt u vooral zelf (foto onder).
Jan Ponsaerts (62) uit Diest mag niet langer met de trein reizen zolang hij dat doet met zijn elektrische rolstoel. Die is te lang, volgens de reisvoorschriften van de NMBS. "Niet waar, in hun brochure staat dat die regel alleen geldt voor reizigers die hun rolstoel niet kunnen verlaten", zegt Ponsaerts. "Jawel, er staat letterlijk dat het niet kan uit veiligheidsredenen", klinkt het bij NMBS.

Jan sukkelt al enige tijd met zijn gezondheid door complicaties na een inenting tegen de pokken. Om wat meer 'bewegingsvrijheid' te hebben, wisselde hij onlangs zijn wandelkrukken in voor een elektrische rolstoel. Maar nu blijkt zijn vrijheid eerder beperkter te zijn geworden. "Tot voor kort nam ik tot drie keer per week de trein naar Sint-Truiden, maar nu is dat helemaal geen optie meer", sakkert Jan.

Bollen

Eerst geïnformeerd

"In het begin kon ik mij nog behelpen met een wandelstok, nadien twee krukken. Uiteindelijk begon ik, op aandringen van een dokter, een elektrische rolstoel te overwegen. Vooraleer ik de aankoop deed, informeerde ik bij de NMBS wat de voorwaarden waren. Ik kreeg te horen dat de stoel niet breder mag zijn dan 75 centimeter, en dat een rit met de trein minstens 24 uur op voorhand moest worden aangevraagd." Met die informatie in het achterhoofd deed Jan in december vorig jaar de zware investering en schafte hij de elektrische rolstoel aan. "In het begin ondervond ik nergens problemen en was iedereen behulpzaam en vriendelijk. Tot plots ergens eind januari. Ik arriveerde per trein in Hasselt, waar ik moest overstappen. Daar kreeg ik te horen dat ik niet mee mocht, omdat mijn rolwagen niet voldoet aan de eisen. Ik stond perplex!", aldus Jan.

Weer op krukken

Omdat hij die dag niet meer uitleg te horen kreeg, vroeg hij een brochure op met de voorschriften voor vervoer van mensen met een beperking. "Daarin staat letterlijk dat een elektrische rolstoel is toegelaten, met tussen de haakjes erbij: 'om veiligheidsredenen mag de rolstoel en de gebruiker, indien hij de rolstoel niet kan verlaten, niet meer wegen van 300 kg, niet breder zijn dan 75 cm en niet langer zijn dan 120 cm'. Tja, nergens staat erbij vermeld wat de voorschriften zijn voor gebruikers van een elektrische rolstoel die wél nog kunnen opstaan", zegt Jan, die een rolstoel heeft van 65 cm breed, ruim onder de 300 kg weegt, maar wel 138 cm lang is. "Sinds ik mijn 'wagentje' niet meer mag gebruiken, reis ik weer noodgedwongen met mijn krukken, terwijl dat eigenlijk veel te vermoeiend is met mijn aandoening", zegt Jan.

Voor de oprijplaten

"De voorschriften in de brochure zijn duidelijk. De rolstoel mag niet breder, langer of zwaarder zijn omdat onze oprijplaten daar niet op voorzien zijn", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "Een stoel die niet voldoet is een gevaar voor de reiziger en voor het personeel die hem moet assisteren om de trein op en af te geraken."


Wat dan met de woorden 'indien hij de rolstoel niet kan verlaten'? "Dat slaat voornamelijk op het gewicht - ofwel de rolstoel, ofwel het gewicht van de rolstoel en gebruiker samen - en niet op de breedte en lengte", aldus Crols.


Een kwestie van punten en komma's dan maar?