"Respect dwing je niet meer af vanuit ivoren toren"

SCHOOLDIRECTEUR ZEGT BUREAU OP EN NEEMT PLAATS TUSSEN LEERLINGEN

Directeur Tom Hoeyberghs doet zijn werk voortaan in een willekeurig klaslokaal.
Foto Bollen Directeur Tom Hoeyberghs doet zijn werk voortaan in een willekeurig klaslokaal.
De tijd dat je met lood in de schoenen naar het bureau van meneer de directeur werd gestuurd, is voorbij in basisschool Station. Directeur Tom Hoeyberghs (34) heeft zijn bureau opgezegd. "Ik kom uit mijn ivoren toren en begeef mij onder de leraars en leerlingen. We zijn bezig met een pedagogische omslag te maken. De kinderen worden door ons niet meer gecontroleerd maar begeleid."

"Ik kwam al regelmatig in de klassen om te kijken hoe het ging", zegt Hoeyberghs, "maar sinds de paasvakantie heb ik mijn vast bureau verlaten. Het is zo groot als een heel klaslokaal en werd enkel gebruikt voor mijn eigen werk en om af en toe iemand te ontvangen. Die ruimte kan optimaler benut worden." Het bureau van Hoeyberghs is een 'teachers lounge' geworden waar leerkrachten kunnen overleggen en hun lessen voorbereiden.

High fives

"In plaats van gezag uit te stralen en te dirigeren, kan ik beter gedeelde verantwoordelijk dragen voor de lessen", zegt Hoeyberghs. "Voortaan ben ik aanspreekbaar in de klassen en in de gangen. Mijn kantoor is overal in het gebouw. Ik loop hier altijd wel ergens rond. Ik geef high fives met de kinderen als ze mij tegenkomen. Respect dwing je niet meer af van bovenuit. Ik ga in dialoog met de kinderen en voer informele gesprekken met hen."

Kleinere kloof

"We noemen hem directeur Tom of meester Tom", zegt Alexander (9). "Hij staat ons 's ochtends bij de poort op te wachten en verwelkomt iedereen bij naam. Hij komt kijken in de klas en geeft soms tips, over de computer bijvoorbeeld."


"De kloof is verkleind tussen leerkrachten en directeur", vindt juf Elke. "Hij komt niet op onze vingers kijken, maar bespreekt met ons waar dingen kunnen worden bijgestuurd. Onze leerlingen zijn sneller geholpen als ze het ergens moeilijk mee hebben en leren hun kwaliteiten te ontdekken."

Dynamisch lesgeven

Ook de manier van lesgeven heeft Hoeyberghs dit schooljaar dynamisch opgevat. Op het eerste gezicht lijken de lessen chaotisch. Leerlingen verspreiden zich over de klas en zijn individueel of in kleine groepjes met hun taken bezig. "Toch merk je dat ze er met hun volle aandacht bij zijn. We laten hen werken naar doelen, en als ze hulp nodig hebben sturen we bij" zegt Hoeyberghs.


Charlotte (10) toont haar weekcontract en de taken die ze uitvoert. "We hebben geen vaste plaatsen in de klas. Je kan op de gang gaan zitten en wat rustiger alleen aan je taken werken. Als je iets niet goed begrijpt kan je uitleg gaan vragen in de klas bij juf Elke of juf Ellen."


Het CEGO (Centrum voor ervaringsgericht onderwijs) van de KU Leuven is al komen kijken. "Ze waren overtuigd dat de leerresultaten erop vooruitgaan", zegt Hoeyberghs. "Samen met de scholen van de ADITE-groep maken we werk van onze visie en willen ze uitdragen naar andere scholen. Er is al een school uit Brussel die belangstelling toont om hier eens een dagje mee te volgen."