Diepenbeek blijft wél achter sneltram naar Maastricht staan

Jempi Welkenhuyzen
De gemeente Diepenbeek blijft wel achter de sneltram van Hasselt - via Diepenbeek- naar Maastricht staan. Maandagavond staat het afsluiten van de verschillende spooroverwegen in Diepenbeek op de agenda van de gemeenteraad. “Die werken zijn sowieso belangrijk voor Diepenbeek,” benadrukt burgemeester Rik Kriekels (N-VA). Eerder had partijgenoot en burgemeester Steven Vandeput van Hasselt vraagtekens geplaatst bij de investering van 200 miljoen euro voor de tramlijn.

Schepen van mobiliteit Hugo Leroux (Groen) vraagt maandagavond de sluiting van alle spoorwegoverwegen in Diepenbeek. “Het gaat om een Europese aanbesteding om de werken uit te voeren,” aldus Leroux. “Ik ben in het verleden nog eens schepen geweest in deze gemeente. En in 2008 hebben we al een keer beslist om die sneltram te laten rijden door Diepenbeek. In het oorspronkelijke plan zouden we zelfs in 2012 al op de tram kunnen stappen. Het heeft allemaal veel langer geduurd. Sinds dit jaar ben ik opnieuw schepen, en wat mij betreft mag hij zo snel mogelijk rijden.”

Het dossier zorgt momenteel nochtans voor verhitte verkiezingsdebatten. Burgemeester Steven Vandeput (N-VA) van  buurgemeente Hasselt ziet bijvoorbeeld andere prioriteiten. Hij liet al herhaaldelijk blijken dat het budget te hoog is, en hij wijst op de juridische problemen in Nederland. Daardoor zal de tram alvast niet tot aan het station van Maastricht kunnen rijden, zodat een rechtstreekse aansluiting op het Nederlandse spoorwegennet uitgesloten wordt. “De budgetten zijn wel vrijgemaakt, en ze moeten in Limburg blijven,” zo stelt hij in een verkiezingsinterview met Het Laatste Nieuws. “Maar het geld kan voor meer dringende investeringen gebruikt worden om onze mobiliteit te verbeteren.”

Schepen Hugo Leroux van Diepenbeek is het daar niet mee eens. “Het is verkiezingspraat. We mogen niet vergeten dat het afsluiten van de spoorwegen ook andere belangrijke voordelen heeft voor Diepenbeek: er komt een nieuwe ringweg en er is de mooie fiets- en voetgangerstunnel onder de Stationsstraat door. Bovendien zijn in onze gemeente helaas verschillende zware ongevallen gebeurd op de overwegen. De situatie wordt straks een stuk veiliger.”

Burgemeester Rik Kriekels (N-VA) blijft eveneens achter het plan staat. “Eigenlijk zijn het twee dossiers: het sluiten van de overwegen en de sneltram. Ook onze treinen worden steeds langer, waardoor de overwegen langer dicht blijven. Dat zorgt al voor veel file in Diepenbeek. Overwegen vervangen door bruggen en tunnels is dus altijd een goede zaak. Ook in de sneltram blijven we een meerwaarde zien voor Diepenbeek. We blijven dus hopen dat die straks zal rijden, onder meer om de universitaire campus beter te ontsluiten.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.