Maand na tramcrash ligt vernielde tandartsenpraktijk er nog hetzelfde bij: “Verzekeraar van De Lijn werkt zo verschrikkelijk traag”

Zo ziet de tandartsenpraktijk eruit één maand nadat de tram de gevel doorboorde.
Klaas De Scheirder Zo ziet de tandartsenpraktijk eruit één maand nadat de tram de gevel doorboorde.
Alsof het nog niet erg genoeg is dat je halve praktijk aan flarden wordt gereden door een ontspoorde tram van De Lijn. Tandartsenkoppel Walter Hintjens en Kristine Penneman draaien een maand na de crash op de Boekenberglei nog steeds op halve kracht door het trage verloop van de verzekeringskwestie. “Alles ligt er nog hetzelfde bij, we mogen niks laten herstellen zonder akkoord van de verzekeraar van De Lijn.”

Dinsdagavond 27 augustus. Tram 4 van vervoersmaatschappij De Lijn ontspoort - nog steeds om een onbekende reden - in de bocht van de Boekenberglei in Deurne en knalt een appartementsgebouw in. De ravage in tandartsenpraktijk Hintjens op het gelijkvloers is enorm. De tram boorde zich door de gevel. Een steunmuur en een steunbalk boven het raam werden de praktijk in gekatapulteerd. Eén van de twee behandelingsstoelen in de praktijk raakte volledig vernield, de apparatuur om foto’s te maken, overleefde de klap niet en verschillende tandartsinstrumenten in de kasten kunnen niet meer gebruikt worden. “Een verzekeringskwestie via De Lijn”, klonk het toen hoopvol.

We draaien nu op halve kracht, met maar één in plaats van twee behandelingsstoelen. We kunnen niet anders dan de helft van onze patiënten in de steek te laten, alhoewel we extra ons best doen

Kristine Penneman
Dinsdagavond 27 augustus ontspoorde tram 4 en reed hij de gevel van de tandartsenpraktijk binnen.
Marc De Roeck Dinsdagavond 27 augustus ontspoorde tram 4 en reed hij de gevel van de tandartsenpraktijk binnen.

Pas na 3 weken op bezoek

Een maand later is er echter nog niet veel veranderd in de praktijk. “We kunnen nog niet met de herstellingen beginnen voor we fiat krijgen van de verzekeraar van De Lijn, maar het loopt daar zó verschrikkelijk traag”, hekelt tandarts Kristine Penneman. “De verzekeringsexpert van De Lijn is vorige week pas voor het eerst komen kijken, drie weken na de crash. Die komt pas terug op 11 oktober. Al die tijd moet de helft van onze praktijk in de prak blijven liggen.”

Voltijdse dagtaak extra

“We draaien nu op halve kracht, met maar één in plaats van twee behandelingsstoelen. We kunnen niet anders dan de helft van onze patiënten in de steek te laten, alhoewel we extra ons best doen. We werken extra hard en lang om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen. Tijdelijk een vervangpraktijk inrichten op een andere locatie? Daar hebben we geen tijd voor. Na het tramongeval hebben we er een voltijdse dagtaak bij gekregen, namelijk het regelen van de verzekeringskwestie, offertes opvragen, patiënten afbellen, opnieuw inplannen enzovoort. We hebben onze handen meer dan vol”, benadrukt Kristine.

Volgens De Lijn ligt het trage verloop van de afhandeling van de verzekeraar buiten hun macht. “Het dossier is onmiddellijk na de crash aan de verzekeringsmaatschappij overgedragen. Zij moeten nu hun werk doen, wij kunnen geen druk uitoefenen om het proces sneller te laten verlopen.” Ook over de oorzaak van het ongeval wil De Lijn zich nog niet uitspreken. “Het onderzoek loopt.”

Daags na het ongeval, het duurde een hele dag om het tramstel veilig te verwijderen en te takelen.
Marc De Roeck Daags na het ongeval, het duurde een hele dag om het tramstel veilig te verwijderen en te takelen.



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Van de Velde

    Typisch verzekeringsverhaal. Maar betaal je polis maar eens een dag te laat, dan zijn ze de eerste om te zeggen dat je geen aanspraak kan maken op een vergoeding in geval van schade. Verzekeringen dienen enkel de aandeelhouders.

  • Rene Dannau

    met het openbaar vervoer is alles veel trager.

  • rik van dijck

    Ale , De Lijn laat zich “echt “ van zijn beste kant zien . Met De Lijn zou je er al zijn ....geweest als ge in die stoel bij de tandarts zat . Echt triestige bedoening , ik begrijp niet dat ze nog niet failliet zijn ...