Gezin van negen naar ziekenhuis door CO-vergiftiging

Negen personen van hetzelfde gezin hebben woensdagnacht als gevolg van een defecte verwarmingsketel een intoxicatie door koolstofmonoxide (CO) opgelopen. Ze zijn naar het ziekenhuis gevoerd. De moeder van het gezin viel plotseling flauw tijdens het douchen waarop de hulpdiensten zijn gewaarschuwd. "Een half uur later en jullie waren er allemaal niet meer", verzekerde de brandweer het gezin.

Het was één uur in de nacht van woensdag op donderdag toen het volledig misliep in een woning in de Van Deynsestraat in Deurne. "Mijn vrouw was flauwgevallen tijdens het douchen", herbeleeft de vader des huizes de feiten. Hij blijft liever anoniem. "Ik heb onmiddellijk de hulpdiensten gebeld en de brandweer arriveerde meteen. De hulpverleners hebben mijn vrouw zuurstof toegediend en in de ambulance gelegd. Ondertussen voerden ze metingen uit in ons huis en zezeiden dat we zo snel mogelijk het pand moesten verlaten omwille van veel te hoge CO-waarden. De brandweer heeft ons gezegd dat als we nog een half uur langer in het huis gebleven waren, we het niet meer hadden kunnen navertellen."


Vader, moeder en de zeven kinderen, tussen tien en 23 jaar oud, zijn voor een controle naar het ziekenhuis gebracht. De moeder was er het ergste aan toe, maar mocht gisterenochtend na kunstmatige beademing naar huis. "We gebruiken die douche al jaren zonder problemen", gaat de vader verder. "Blijkt dat het defect zich aan de warmwaterketel bevond. Die gaan we vervangen."


De brandweer raadt iedereen aan CO-melders in huis te hangen. "Dat ga ik zo snel mogelijk doen. Want CO is onzichtbaar en geurloos, een stille killer", besluit de vader van zeven. (BSB)