Van Lido in Parijs tot eigen dansschool

INGRID COPPIETERS VERZORGT CHOREOGRAFIE VAN MUSICAL

Ingrid Coppieters.
Geert De Rycke Ingrid Coppieters.
Deze vakantie met de kinderen naar de musical Pippi Langkous in Theater Elckerlyc? Dan kijk je naar een choreografie van de Dendermondse Ingrid Coppieters. Ingrid brak door in de jaren negentig als showgirl in het Parijse Lido, waar tot vandaag geen andere Belgische op het podium stond. Vandaag verzorgt ze choreografieën van grote musicals in Vlaanderen en ze heeft al tien jaar haar eigen dansschool ShaMoDo-It.

Ingrid Coppieters (48) is danseres, showgirl, hoofd van haar dansschool, maar bovenal choreografe. Vraag iemand in de Vlaamse musicalwereld naar de Dendermondse choreografe en iedereen kent haar wel ergens van.


"Het is een passie om een dans te maken. Ik hou er niet van om zomaar 'een dansje te kakken'. Er moet een link zijn. Eens de link er is, begint alles in mijn hoofd te draaien en te fantaseren tot ik een afgewerkte dans heb, met inhoud. Vooral die inhoud blijft voor mij belangrijk", zegt Ingrid die in Dendermonde woont en van kindsbeen af een link heeft met de Donk in Overmere. Sinds het ontstaan van de musicals op het Donkmeer was ze erbij als 16-jarige danseres, sinds 1991 neemt ze er ook de choreografie voor haar rekening in samenwerking met regisseur Frank Van Laecke. "De magie van Frank Van Laecke: steeds als ik hem bezig zag, had ik het gevoel dat ik bijleerde. Eén beweging in zijn musicals zorgt ervoor dat het in mijn bovenkamer begint te borrelen en dat er nieuwe ideeën ontstaan voor een dans."

Ingrid Coppieters (vooraan) tijdens een repetitie van het Cabaret Magiq.
Foto Geert De Rycke Ingrid Coppieters (vooraan) tijdens een repetitie van het Cabaret Magiq.

Verlegen

Het was de moeder van Ingrid die haar op haar zesde naar de dansschool stuurde. "Aanvankelijk niet omdat ik zo'n groot danstalent had, maar omdat ik een verlegen kind was. Ik was bang van alles en had helemaal geen zelfvertrouwen. Zelfs naar die eerste dansles gaan, durfde ik niet alleen. Mijn zus, die een jaar jonger is dan ik, moest me vergezellen tijdens de eerste balletlessen. Later trok zus Bernice naar de balletschool en groeide uit tot een ballerina die overal ter wereld gevraagd werd. Ballet bleek niet zo geschikt voor mij. Aanvankelijk vond ik dat spijtig, maar achteraf bekeken was het goed dat ik geen ballerina werd. Ballet doet je namelijk toch een stukje van je spontaniteit verliezen. En het is net die spontaniteit die ik nodig had om te worden wie ik vandaag ben."

Topschool

Ballet niet, wel dans bleek Ingrid haar lang leven. In het zesde middelbaar stapte ze over naar de Topschool in Brugge, waar haar dagen drie jaar lang gevuld werden met danslessen. Op haar negentiende trok Ingrid op een jaar tijd drie keer naar New York. "Eerder toevallig. Zo vergezelde ik mijn zus eens of kwam ik er terecht met één of ander project. Ik greep gewoon alle kansen die op mijn weg kwamen. Ik heb altijd een enorme vechtlust gehad om te bereiken wat ik wilde: dansen. Na de avonturen in New York kwam ik dan terecht bij het Ballet van Vlaanderen en vervolgens geraakte ik verzeild in het Lido in Parijs."


Tot vandaag is Ingrid de enige Belgische showgirl die in het Lido op de planken stond. "Ik was toen 22 jaar en de wereld lag aan mijn voeten. Mijn avontuur in het Lido heeft mijn toekomst bepaald."


Drie jaar lang stond Ingrid elke dag op het podium van het Lido. "Neen, ik heb niet in mijn blote borsten gedanst. Ik was danseres, geen showgirl die enkel defileerde." Met de bagage die Ingrid meenam uit Parijs, maakt ze vandaag de dansen voor het Hamse Cabaret Magiq.


Na het avontuur in Parijs, maakte Ingrid choreografieën voor tal van musicals, missverkiezingen en dansgroepen. In 2006 zette ze alweer een volgende stap: haar eigen dansschool ShaMoDo-It.

Bobbejaanland

"Tegen alle verwachtingen in hadden we het eerste jaar meteen 120 dansers. Een aantal dat het jaar nadien verdubbelde. Vandaag hebben we zo'n 400 leden en worden we gevraagd tot in Bobbejaanland. Ik hoop dat ik dit nog heel lang kan blijven doen in combinatie met mijn werk als choreograaf voor grote producties. Dat houdt me scherp", zegt Ingrid die nu haar eerste dansers ziet uitvliegen om hun eigen plekje te vinden in de wereld van dans en musical.

Geert De Rycke