Fietspaden Hoogveld in het nieuw

STAD INVESTEERT IN FIETSCOMFORT OP INDUSTRIETERREIN

Gisteren startten de werken aan de fietspaden op het hoogveld.
Foto Geert De Rycke Gisteren startten de werken aan de fietspaden op het hoogveld.
De fietspaden op het industrieterrein Hoogveld en aan de Vlassenhout in Dendermonde worden vernieuwd. De werken, met als doel het comfort van de vele fietsers op het Hoogveld verbeteren, zullen twee maanden duren. Kostprijs voor deze opknapbeurt bedraagt 300.000 euro.

De fietspaden op industrieterrein Hoogveld worden druk gebruikt. Niet alleen door de vele scholieren die de stad telt, maar ook door personeel van de vele bedrijven daar. Ontsluiting via het openbaar vervoer laat er te wensen over, dus is de fiets al snel het enige alternatief voor de wagen. Het Hoogveld maakt dan ook deel uit van een belangrijk functioneel fietsroutenetwerk in de regio. Maar de slechte staat van de fietspaden is al jaren een doorn in het oog voor de vele fietsers.


De erbarmelijke toestand van de fietspaden, die in totaal een traject van 2,5 kilometer beslaan, zorgde al voor heel veel klachten bij het stadsbestuur. Ook de Fietsersbond van Dendermonde kloeg de situatie al aan. Betonplaten van de fietspaden zijn ernstig verzakt of gebroken. Daardoor ontstaan ook grote plassen bij regenweer, net als gevaarlijke putten, het resultaat zijn zeer oncomfortabele situaties voor de fietsers. Het stadsbestuur van Dendermonde laat daar nu iets aan doen. De komende twee maanden, in juli en augustus, worden de fietspaden en opritten naar de bedrijven plaatselijk vernieuwd. De werken zijn deze week gestart. "Een totale vernieuwing was toen geen optie omdat we bij hogere overheden geen subsidie kregen, ondanks het grote fietspotentieel en de ontsluiting voor ons industrieterrein", zegt schepen van openbare werken Leen Dierick (CD&V). "Maar omdat we begrijpen dat de fietspaden er zo niet kunnen blijven bijliggen, zijn we op zoek gegaan naar andere oplossingen die we zelf beter financieel kunnen dragen."

Overlast beperken

De stad liet verschillende technieken uittesten om te bekijken hoe de fietspaden best gerenoveerd konden worden. "De slechtste punten in het traject zullen aangepakt worden", zegt Dierick. "Dat moet de situatie voor het comfort van de fietsers al serieus verbeteren. De slechte stukken worden allemaal opgebroken en vervolgens vervangen en heraangelegd. Dat gebeurt ook bij opritten van bedrijven op het openbaar domein, die in te slechte staat zijn." Dat de werken in de zomervakantie plaatsvinden, is geen toeval. Op die manier wordt de verkeershinder tot een minimum herleid op één van de drukste verkeersassen van de stad. Zo blijft de overlast voor omliggende bedrijven beperkt. De werken worden bovendien in verschillende fasen uitgevoerd om de veiligheid van de fietsers en de toegankelijkheid van de bedrijven maximaal te waarborgen. De aannemer gebruikt snel hardende beton, zodat de termijn tot het strikte minimum beperkt wordt.

Niet de eerste ingreep

Het is niet de eerste ingreep die het Hoogveld ondergaat. "De voorbije jaren werden al verschillende werken uitgevoerd in de industriezone Hoogveld om de veiligheid en het comfort van het openbaar domein te verhogen", zegt schepen van mobiliteit Niels Tas (SP.A). "Zo investeerde de stad in een volledig nieuw wegdek. Ook het kruispunt van Vlassenhout met Wolvestraat en Hoogveld kreeg een make-over zodat ook dit verkeersveiliger en fietsvriendelijker is. Met de vernieuwing van de fietspaden nu wordt een belangrijke omgeving weer veel fietsvriendelijker." Tijdens de werken wordt telkens voor fietsers en bromfietsers een zone afgebakend waar ze de werf kunnen passeren. Afhankelijk van de verkeerssituatie worden mogelijk mobiele verkeerslichten geplaatst om verkeer beurtelings te laten passeren. En tijdens de werkuren wordt in Vlassenhout eenrichting ingesteld van het Hoogveld richting N41. Chauffeurs uit de andere richting moeten een omleiding volgen via N41, de Mechelsesteenweg en het Hoogveld.