4.000 euro schade, amper 103 euro compensatie

JAAR NA ONGELUK MET CARAVAN OP FERRY NOG ALTIJD WACHTEN OP VERGOEDING

Hilde Van Ransbeeck en haar man Luc Van den Neste bij hun caravan die vorig jaar op reis schade opliep (inzet).
Foto's Geert De Rycke Hilde Van Ransbeeck en haar man Luc Van den Neste bij hun caravan die vorig jaar op reis schade opliep (inzet).
Vorig jaar liepen Hilde Van Ransbeeck en haar man Luc Van den Neste uit Dendermonde voor 4.000 euro schade op aan hun caravan op een ferry in Corsica. Vandaag wachten ze nog altijd op hun compensatie. Niet dat ze daarmee de schade zullen kunnen vergoeden, want die bedraagt amper 103 euro. "Door kleine lettertjes in het contract van de ferrymaatschappij." Zij willen andere vakantiegangers nu waarschuwen.

Hilde Van Ransbeeck en haar echtgenoot zijn gisteren op reis vertrokken. Met de caravan. Naar zee. Want van buitenlandse reizen hebben ze even meer dan hun buik vol. Al sinds vorige zomer vecht Hilde immers een procedureslag uit na schade aan haar caravan op een ferry in Corsica.


"We gaan al jaren met de caravan op reis, vaak naar het buitenland", vertelt Hilde. "Ook vorige zomer zou een reis naar Corsica, via reisorganisator Govaka van Pasar, een droomtrip worden. Alleen liep het mis met Corsica Ferries bij de overtocht naar het eiland . Door een fout van de bemanning raakte bij het oprijden van de boot het achterste deel van onze caravan beschadigd omdat de laadbrug te hoog lag. Resultaat: een gat in de bodemplaat van onze caravan, de achterbumper verschoven en een steunpoot kapot."


Het totaalbedrag van de schade liep op tot ruim vierduizend euro. Het koppel kreeg op het einde van de overtocht wel papieren van de bemanning voor de verzekering, maar een cent van de opgelopen schade heeft het nog altijd niet terug gezien. "Blijkbaar gelden heel andere regels als je een ticket koopt voor een ferry", legt Van Ransbeeck uit. "Zowel de verzekering van de reisorganisator als de reisbijstandsverzekering komen dan niet meer tussen, omdat je zogezegd door een ticket te kopen een contract afsluit met de ferrymaatschappij. Daardoor moesten we zelf onze boontjes doppen om iets uit de brand te slepen. Gelukkig was onze verzekering wel zo vriendelijk om ons daarbij een handje te helpen", vertelt Van Ransbeeck.

Copyright : Geert De Rycke

Procedureslag

Al bracht dat niet veel zoden aan de dijk. De Italiaanse ferrymaatschappij Corsica Ferries beroept zich op een bepaling van de Italiaanse Navigation Code, die haar aansprakelijkheid voor vervoerde goederen beperkt tot 103 euro. "Ook al is onze indruk dat de maatschappij zich ten onrechte beroept op die regel, er valt weinig tegen te beginnen", stelt Van Ransbeeck vast. "Een jaar lang zijn we nu aan het vechten om te krijgen wat ons toekomt, maar de procedure is net afgesloten. Meer dan die 100 euro valt er niet uit de brand te slepen. En tot vandaag hebben we daar overigens nog geen cent van gezien."


Met haar verhaal wil Hilde in de eerste plaats andere reizigers die er graag met caravan of wagen op uittrekken waarschuwen. "Die beperkte aansprakelijkheid heeft serieuze gevolgen voor wie schade zou oplopen op zo'n ferry", klinkt het. "Je zal maar met je dure auto of caravan op die boot geparkeerd staan als die zinkt of er een brand op ontstaat. Je wagen van pakweg 70.000 euro is dan volledig vernield, maar van de ferrymaatschappij krijg je hooguit een dikke honderd euro. En met alle moeite die je doet om meer te krijgen, loop je gewoon met je hoofd tegen de muur. Dagelijks rijden heel wat reizigers te goeder trouw die boten op, zonder zich bewust te zijn van wat hen te wachten kan staan bij schade. Net daarom wil ik er wat aandacht aan geven, zodat mensen gewaarschuwd zijn als ze zich ook op zo'n reis wagen."