"Geen fietssnelweg ten koste van ons groen rustig baantje"

BEWONERS BERKESTRAAT HOUDEN PETITIE TEGEN INGREPEN

De heisa rond de toekomstige fietssnelweg en de bijhorende sluiting van drie spoorwegoverwegen blijft aanhouden. Buurtbewoners van de Berkestraat voeren een petitie tegen de ingrepen om de weg te verbreden, door te knippen voor verkeer en recht te trekken. "Dit is een mooie groene weg. Hierdoor verdwijnt ook een goede verbinding voor fietsers en wandelaars."

Het Dendermondse stadsbestuur maakte recent bekend dat het, samen met provincie, een fietssnelweg zal aanleggen van zeven kilometer, van aan de Gasthuisstraat in Sint-Gillis tot de grens met Wichelen, door Oudegem en Schoonaarde. Omdat een groot deel daarvan langs de spoorlijn loopt, is een samenwerking met Infrabel nodig. Die eist op zijn beurt dat drie overwegen, aan de Eegene, de Hofstraat en de Paalstraat-Bosstraat in Oudegem, gesloten worden.

Om een degelijke verbinding tussen de Hofstraat en de Oudegemsebaan te blijven garanderen wil de stad de Berkestraat aanpassen. Van aan de Hofstraat richting Oudegemsebaan moet de Berkestraat verbreed worden tot vijf meter, met langs beide kanten weggoten. Ter hoogte van de scherpe bocht in de Berkestraat wordt de weg rechtgetrokken met een nieuw traject tot de Oudegemsebaan. In het andere deel wordt een knip voorzien tegen doorgaand verkeer.

Petitie

Maar dat zien de buurtbewoners helemaal niet zitten. Zij voeren een petitie om hun protest kracht bij te zetten. "De Berkestraat is nu een mooie groene én rustige weg", zegt Gerlinde Steeman. "Het is ook een aangename weg voor fietsers en wandelaars. En daar gaan ze op termijn meer verkeer doorjagen. Daar kunnen we echt niet mee akkoord gaan. We reageren en protesteren nu, voor het allemaal te laat is."

Dat voor de aanpassingen aan de Berkestraat ook nog heel wat onteigeningen moeten gebeuren, doet bij bewoners de wenkbrauwen fronsen. "Het zal wel heel wat voeten in de aarde hebben om dat rond te krijgen", klinkt het. Bovendien wordt gevreesd voor sluipverkeer. "Op zich niets tegen een fietssnelweg", zegt bewoner Marc De Grauwe. "Maar als daar overwegen voor dicht moeten of rustige wegen omgebouwd tot drukke verkeersassen, dan is dat een brug te ver. Als de Hofstraat wordt afgesloten, zal de Berkestraat nog meer als sluiproute gebruikt worden. Daarvoor is de Hofstraat een te belangrijke verbinding in Oudegem. De Berkestraat moet blijven zoals ze is, een authentieke groene weg."

Ook tegen de sluiting van de overweg in de Hofstraat blijft protest komen. "Dat is het verkeer gewoon rondsturen naar andere straten, waar het dan veel drukker gaat worden. Met alle gevolgen voor verkeersveiligheid van dien", klinkt het. "Meer sluipverkeer in de Lambroeckstraat en op diverse plaatsen extra overlast. Om maar te zwijgen van serieuze omwegen die bewoners moeten maken voor wat nu gewoon even naar de winkel of school of familiebezoek gaan is."

Tegen 2020

Het stadsbestuur blijft erbij dat de sluiting van de overwegen opgelegd wordt door Infrabel. Net om dat op te vangen worden compenserende maatregelen uitgevoerd, zoals onder andere de aanpassingen in de Berkestraat. "Er gaan overigens geen overwegen dicht vooraleer de andere maatregelen allemaal uitgevoerd zijn", klinkt het. De aanpassing van de Berkestraat is voorzien voor 2019-2020, de sluiting van de overweg in de Hofstraat in 2021.

Van aan de Hofstraat richting Oudegemsebaan moet de Berkestraat verbreed worden tot vijf meter, met langs beide kanten weggoten. Ter hoogte van de scherpe bocht in de Berkestraat wordt de weg rechtgetrokken. In het bewoonde deel komt een knip tegen doorgaand verkeer.
kos Van aan de Hofstraat richting Oudegemsebaan moet de Berkestraat verbreed worden tot vijf meter, met langs beide kanten weggoten. Ter hoogte van de scherpe bocht in de Berkestraat wordt de weg rechtgetrokken. In het bewoonde deel komt een knip tegen doorgaand verkeer.