Infrabel moet nieuwe vergunning aanvragen voor sluiting overweg

Toekenning moet niet door gemeente maar door Vlaams gewest gebeuren

De overweg in de Terjodenstraat-IJzerenwegstraat zal worden gesloten en op deze kruising met de Driehoekstraat (rechts van de spoorweg) komen er plaatjes.
Claudia Van den Houte De overweg in de Terjodenstraat-IJzerenwegstraat zal worden gesloten en op deze kruising met de Driehoekstraat (rechts van de spoorweg) komen er plaatjes.
Infrabel moet een nieuwe vergunning aanvragen voor de omstreden sluiting van de overweg in de Terjodenstraat en het aanleggen van een nieuwe weg. De vergunning moet toegekend worden door het Vlaams Gewest en niet door de gemeente. De Wellenaars hopen dat de politiek nog van mening verandert over het afsluiten van de bestaande weg naast de sporen, die Welle met Haaltert verbindt. De gemeente wil zo nog meer sluipverkeer vermijden.

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen, had een vergunning gekregen van de gemeente Denderleeuw om de spoorweg te sluiten en een nieuwe langsweg aan te leggen voor de omwonenden. Ze moet nu een nieuwe aanvraag doen voor een bouwvergunning. “De vergunning voor het vervangen van de overweg in de Terjodenstraat moet worden ingediend bij het Vlaams Gewest, omdat we daar wegenwerken uitvoeren. De gemeente en provincie zijn hier niet voor bevoegd, wel het Vlaams Gewest”, zegt Charlotte Verbeke van Infrabel.

De inwoners van Welle zijn er niet rouwig om. Als de spooroverweg wordt gesloten, zullen de inwoners van Welle moeten omrijden om Haaltert te kunnen bereiken. Nu kan dat via de Terjodenstraat-IJzerenwegstraat-Driehoekstraat-Broeder de Zwaeflaan. Voor de bewoners van de IJzerenwegstraat komt er een nieuwe weg of ‘langsweg’ van 3,5 meter breed, die de IJzerenwegstraat, langs de kant die nu doodloopt op een natuurgebied, zal verbinden met de Groeneweg en alleen mag worden gebruikt door de buurtbewoners. De gemeente zal de IJzerenwegstraat langs de andere kant - op de kruising met de Driehoekstraat - afsluiten nadat de overweg is verdwenen, zodat de weg ontoegankelijk wordt voor autobestuurders. 

“Alles wat dit project vertraagt is voor ons, Wellenaars, een lichtpuntje”, zegt Steven Debruyn. Hij neemt de weg regelmatig en is de beheerder van de Facebookgroep ‘Ge zetj va Welle aske...’’, waar het onderwerp nu en dan aan bod komt. “Met de sluiting van de overweg op zich kunnen we perfect leven. Maar dat de gemeente de bestaande weg langs de sporen wil afsluiten voor autoverkeer, dat ligt moeilijk. Als je van Welle naar Haaltert wil rijden, moet je dan een omweg nemen via de Eigenstraat of langs het kruispunt Albatros rijden, waar het verkeer totaal opgestopt zit. Zo’n twee maanden geleden, toen er een defect was en de slagbomen enkele uren waren afgesloten, kregen we een voorproefje van wat dat zal worden: een verkeersaderbreuk in Welle: alles stond vast. Onze enige hoop is dat we weten dat er partijen zijn die wel inzien dat het afsluiten van de weg voor auto’s niet handig is en dat er binnenkort een nieuw bestuur komt”, aldus Debruyn.

“Het vernieuwde mobiliteitsplan - door de vorige mobiliteitsschepen geactualiseerd - werd unaniem goedgekeurd door alle partijen in de gemeenteraad”, zegt schepen van Mobiliteit Jan De Nul (CD&V). “Daarin is de IJzerenwegstraat opgenomen als een erfontsluitingsweg - zuiver voor lokaal verkeer dus. De straat heeft nooit een verbindende functie gehad. Als we de weg niet afsluiten, zal er met de nieuwe aan te leggen weg nog meer sluipverkeer door de woonwijken in Welle komen. En qua afstand scheelt het niet zoveel.”

Steven Debruyn uit Welle
Claudia Van den Houte Steven Debruyn uit Welle



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.