Verwarring troef op nieuw kruispunt

Voorsorteerstroken en oversteekplaats volgens fietsers levensgevaarlijk

Het fietsknooppunt aan de Legestraat, met op de achtergrond het kruispunt van de Gaversesteenweg en de Volhardingslaan. Op de grond zie je links de afslagstrook voor fietsers die rechts de Legestraat in willen (1) en rechts die voor fietsers die naar links de weg over willen (2).
Foto Statius Het fietsknooppunt aan de Legestraat, met op de achtergrond het kruispunt van de Gaversesteenweg en de Volhardingslaan. Op de grond zie je links de afslagstrook voor fietsers die rechts de Legestraat in willen (1) en rechts die voor fietsers die naar links de weg over willen (2).
Het nieuwe fietsknooppunt aan de Legestraat in Deinze veroorzaakt verwarring bij fietsers. De voorsorteerstroken en het oversteken op een stuk weg tussen twee verkeerslichten in, zijn volgens fietsers levensgevaarlijk. Een foto van de toestand wordt massaal gedeeld op de Facebookpagina 'Alleen in België', dat spot met absurde verkeerssituaties.

Een dik jaar nadat de Gaversesteenweg werd heraangelegd, is het nog steeds wennen voor de inwoners van Deinze. Bij een rondvraag bij fietsers die van het kruispunt Gaversesteenweg/Volhardingslaan komen en de Legestraat inrijden, zijn de reacties unaniem: levensgevaarlijk. Van de twintig fietsers die op dinsdag tussen 15 en 16 uur passeerden, was er ééntje die de pijlen op de voorsorteervakken juist volgde.


Het knooppunt verscheen deze week op de Facebookpagina 'Alleen in België', dat absurde verkeerssituaties in ons land aankaart. Onder de titel 'In Deinze haal je beter je fietsrijbewijs' werd de foto massaal gedeeld en geliket, met een stroom aan reacties als gevolg.

Logica

"Het oogt verwarrend, maar er zít logica in", klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). "De voorsorteervakken moeten de mensen er attent op maken dat aan deze kruising het dubbelrichtingsfietspad stopt en een eenrichtingsfietspad wordt. Wie van het kruispunt Gaversesteenweg/Volhardingslaan komt langs de linkerkant van de weg en de Legestraat richting E17 wil inslaan, moet rechts voorsorteren en dan links afslaan (route 1 op de kaart, red.). Wie vanuit Petegem komt en links de Legestraat richting Deinze-Centrum wil inslaan, moet het rechtse voorsorteervak volgen om de Volhardingslaan links over te steken en zo de Legestraat in te rijden (route 2 op de kaart, red.). We hebben tot nu toe nog geen klachten gekregen over dit knooppunt en we zijn ook niet van plan om hier iets aan te veranderen. Veel andere opties zijn er ook niet, want de Gaversesteenweg is te smal voor een fietspad in de twee rijrichtingen."


"Het is absurd, maar na een tijd went het wel", zegt Rita uit Deinze, die regelmatig door de Legestraat fietst. "Er zou wel een duidelijker oversteek moeten zijn voor fietsers die de Volhardingslaan dwarst en de twee delen van de Legestraat met elkaar verbindt. Nog gevaarlijker is het kruispunt Gaversesteenweg/Volhardingslaan zelf. Dat is veel te klein. De paaltjes in het midden van de weg werden al meermaals kapotgereden door trucks."


Dat wordt bevestigd door Bech Ming, die al drie jaar in Deinze woont. "Dit is het gevaarlijkste kruispunt van de stad", beaamt hij. "Mijn moeder woont aan de kant van de Gaversesteenweg waar geen fietspad is en het duurt er eeuwen om over te steken. Als ik met mijn zoon op bezoek kom, hou ik altijd mijn hart vast, want het voetpad is erg smal en de auto's rijden er veel te snel."

Timing

"Er zijn ook problemen met de timing van de verkeerslichten", zegt Sas Rif. "Auto's die vanuit de Volhardingslaan rechts afslaan richting E17 hebben eerder groen dan de fietsers en de voetgangers die de Gaversesteenweg oversteken. Fietsers die van het station van Deinze komen en het kruispunt rechtdoor willen oversteken, moeten eerst een stuk meedraaien naar rechts. Hierdoor denken automobilisten dat de fietsers rechtsaf draaien richting Volhardingslaan en zo ontstaan erg gevaarlijke situaties."


"De huidige regeling van de verkeerslichten bleek na onderzoek de veiligste", zegt men bij AWV. "Als er aparte groentijden zijn, brengt dat problemen mee voor de doorstroming van het verkeer. Maar we gaan bekijken of er toch geen alternatieven zijn."