Over twee jaar minder steile brug over Schipdonkkanaal: “Makkelijker fietsen over Lovelingbrug”

Afbraakwerken oude brug beginnen in het najaar

De toekomstige Lovelingbrug.
De Vlaamse Waterweg De toekomstige Lovelingbrug.
De toekomstige Lovelingbrug.
De Vlaamse Waterweg De toekomstige Lovelingbrug.
De Vlaamse Waterweg begint in het najaar met de bouw van de Lovelingbrug, vlak bij het centrum van Nevele. De oude fietsers- en voetgangersbrug over het Schipdonkkanaal wordt vervangen door een gloednieuwe stalen boogbrug, die een pak minder steil zal zijn en waarover je wel zal mogen fietsen. De werken zullen twee jaar duren en intussen komt er een tijdelijke brug voor zwakke weggebruikers.

De toekomstige Lovelingbrug ontleent haar naam aan Virginie en Rosalie Loveling, de bekende schrijvende zussen wiens geboortehuis vlak bij de huidige voetgangers- en fietsersbrug in Nevele stond. De Vlaamse Waterweg toonde het ontwerp woensdagavond voor de eerste keer tijdens de participatieavond over de dorpskernvernieuwing van Nevele in zaal Novy. 

“De voorbije jaren voerde De Vlaamse Waterweg werken uit op en rond het Afleidingskanaal van de Leie in Deinze” zegt communicatieverantwoordelijke Hélène Vermeulen. “Deze werken maken deel uit van het Europees gesubsidieerd binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen. Het project wil van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor goederenvervoer op de weg. Tijdens de werken werd de huidige brug beschadigd en in plaats van deze te herstellen hebben we ervoor gekozen om een nieuwe toegankelijkere brug te bouwen.”

Zelfde locatie

“De Lovelingbrug wordt een stalen boogbrug, een hedendaags ontwerp dat een pak lichter oogt dan de huidige betonnen brug. Net zoals de huidige brug krijgt de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug een doorvaarthoogte van 7,5 meter. De brug komt op dezelfde locatie en zo kunnen zowel fietsers als voetgangers via de kortste weg het centrum van Nevele, Vosselare en sporthal Oostbroek bereiken. De aanloophellingen van de nieuwe brug worden een stukje langer en zo wordt het voor fietsers gemakkelijker om de brug op te fietsen. Aan de kant van Nevele wordt het hellingspercentage 4,9% en aan de kant van Vosselare wordt dit 4%. Ter vergelijking: de huidige brug heeft een hellingspercentage van maar liefst 7%, een heel pak steiler dus.”

In samenwerking met de stad Deinze zal ook de omgeving rond de Lovelingbrug heraangelegd worden. “Er komt een pleintje met zitbanken”, zegt departementshoofd stedenbouw Peter Coppens. “Dit moet een ontmoetingsplek worden aan het water. Daarnaast komt er ook een aanlegsteiger voor pleziervaart tussen de Lovelingbrug en de Nevelebrug.”

Kostprijs: 3 miljoen euro

“Tijdens de werken blijft de bereikbaarheid van beide kanaaloevers heel belangrijk”, zegt Hélène Vermeulen van De Vlaamse Waterweg. “Aangezien de nieuwe brug op dezelfde locatie gebouwd wordt, zal de bestaande brug vrij snel afgebroken moeten worden. Om ervoor te zorgen dat de omleiding voor fietsers en voetgangers beperkt blijft, komt er tijdens de werken een tijdelijke brug met trappen en fietsgeulen. De afbraakwerken beginnen in het najaar en de werken zullen ongeveer twee jaar duren. De kosten van de brug worden geschat op 3 miljoen euro.”

Meer info via seineschelde@vlaamsewaterweg.be of 09/292.12.11.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.