Omkeren rijrichting Ommegangstraat brengt problemen mee voor uitbater Euro P.A.: “Laden en lossen wordt onmogelijk, hopelijk komt er een oplossing”

In de huidige rijrichting kan Peter met zijn vrachtwagen nipt zijn parking achterwaarts oprijden om te laden en te lossen.
Anthony Statius In de huidige rijrichting kan Peter met zijn vrachtwagen nipt zijn parking achterwaarts oprijden om te laden en te lossen.
Indien de rijrichting in de Ommegangstraat zou draaien, kan Peter met zijn vrachtwagen zijn parking nog onmogelijk op- of afrijden.
Anthony Statius Indien de rijrichting in de Ommegangstraat zou draaien, kan Peter met zijn vrachtwagen zijn parking nog onmogelijk op- of afrijden.
Het omkeren van de rijrichting in de Ommegangstraat verloopt niet zonder slag of stoot. Peter Vanhove, die er met Euro P.A. al twintig jaar audio- en lichtmateriaal verhuurt, vreest dat hij niet meer zal kunnen laden en lossen.“Ik ben niet tegen een verkeersluwe straat, maar ik moet wel mijn werk kunnen doen”, zegt Peter. De verkeersmaatregel werd goedgekeurd op de gemeenteraad.

De stad Deinze voert beperkt eenrichtingsverkeer in in de Ommegangstraat tussen de Tolpoortstraat en de Liefkemeirestraat. Op die manier wil men het sluipverkeer komende van de N43 weren uit de straat én het kruispunt aan Tompoes veiliger maken. De maatregel komt er op vraag van de bewoners, maar voor een handelaar in de straat heeft het omkeren van de rijrichting ingrijpende gevolgen.

Millimeterwerk

In 1999 vestigde Peter Vanhove zich met zijn bedrijf Euro P.A., verhuurder en distributeur van audio- en lichtmateriaal, in een oude buurtwinkel in de Ommegangstraat. Voor Peter heeft het omdraaien van de rijrichting grote gevolgen. “Onze poort werd bewust aan de linkerkant van onze winkelruimte gebouwd”, vertelt Peter. “De inrit staat schuin ten opzichte van de straat en het is nu al millimeterwerk om met de vrachtwagen achterwaarts het magazijn binnen te rijden. Indien de rijrichting van de straat zou omkeren, dan kan niemand nog onze oprit op- of af en dit maakt laden en lossen onmogelijk. Dit is al gebleken toen de rijrichting in het verleden tijdens wegenwerken al even werd omgedraaid. Om toch maar te kunnen verder werken zijn wij, onze leveranciers en sommige klanten gedurende die periode in de verkeerde richting de Ommegangstraat blijven inrijden.”

“Voor alle duidelijkheid, net zoals de meeste buren ben ik ook tegen het sluipverkeer, dat vaak te snel door deze straat rijdt”, vervolgt Peter. “Ik heb al voorgesteld aan de stad om de Ommegangstraat enkel toegankelijk te maken voor plaatselijk verkeer en af en toe de politie te laten controleren op doorgaand verkeer, maar dat was niet mogelijk. Ik hoop dat er een andere oplossing komt, want anders zou dit wel eens het einde van mijn bedrijf kunnen betekenen.”

Levensgevaarlijk

“We zijn bewust van het feit dat de parking van Euro P.A. niet bereikbaar zal zijn indien de rijrichting draait”, zegt schepen van Mobiliteit Bart Van Thuyne (CD&V). “Daarom zal er samen met een verkeersexpert gezocht worden naar een manier waarop de parking bereikbaar blijft.” Burgemeester Jan Vermeulen vult aan: “De rijrichting draait omwille van de veiligheid en de woonkwaliteit van de bewoners. De huidige verkeerssituatie aan het kruispunt met de Tolpoortstraat is levensgevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat daar iets ernstigs zou gebeuren.”

De maatregel werd besproken op de gemeenteraad. Bij de oppositie kwamen nog vragen over het nut voor de verkeerscirculatie. Gemeenteraadslid Bart Vermaercke (N-VA): “Het omdraaien van de rijrichting is een maat voor niets. Mogelijk wordt het eventjes rustiger in de straat, maar dat zal maar van korte duur zijn. De verkeersdruk zal alleen maar stijgen met de ontwikkeling van de Torcksite en de Belgacomsite. Bovendien zal wie na de wijziging via de Ommegangsstraat richting Machelen of Tielt wil rijden, op de Kortrijksesteenweg terug richting de Knok moeten rijden en misschien wel moeten doorrijden tot de parking van Delhaize vooraleer men veilig kan omkeren. Maar als de veiligheid van de fietsers het doorslaggevend argument is, dan stemmen wij voor deze maatregel.” Bij de andere oppositiepartijen kwam ook de vraag om de nieuwe verkeerssituatie grondig te evalueren.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.