Fietspad naar station van Deinze

TRAJECT TUSSEN POSTHOORNSTRAAT EN GEMEENTEGRENS KRIJGT VOORRANG

In de Drogenboomstraat (vlak bij Waregem) is het fietspad nu nog onderbroken aan het spoorwegviaduct, daar komt verandering in.
Gaëtan Regniers In de Drogenboomstraat (vlak bij Waregem) is het fietspad nu nog onderbroken aan het spoorwegviaduct, daar komt verandering in.
Een fietspad langs de spoorweg verbindt Zulte straks met zowel buurgemeenten Deinze als Waregem. "We willen nu eerst Machelen ontsluiten naar Deinze. Het ontbrekende middenstuk volgt later nog", zegt schepen van Openbare Werken Sophie Delaere (Open Zulte).

De kans dat er op het grondgebied van Zulte opnieuw een treinstation komt, zoals enkele jaren geleden werd geopperd, is klein. Maar voor het fietspad langs de spoorlijn 75 ziet het er wel goed uit. Binnen enkele jaren zou je het volledige traject tussen Deinze en Waregem met de fiets moeten kunnen afleggen. "Van het station van Waregem kan je nu al fietsen naar de Houtstraat", legt schepen van Openbare Werken Sophie Delaere (Open Zulte) uit. "Dit jaar nog werkt men verder op het traject naar de Meylegemstraat. De volgende maanden zijn er nog rioleringswerken aan de Boswegel, daar wachten we nu nog op. Het zou weinig zin hebben om een fietspad aan te leggen waar nadien nog een rioleringsbuis onder moet gelegd worden."


Ondertussen komt ook Machelen aan de beurt. "Van in Zulte en Olsene kan je nu al het station in Waregem bereiken. Het traject tussen de Posthoornstraat en Deinze krijgt nu voorrang omdat we Machelen willen ontsluiten naar Deinze en het station daar", zegt Delaere. De provincie legt het fietspad aan, de gemeente neemt enkel de kostprijs van de onteigeningen op zich.

Machelen ontsluiten

"En tussen de Posthoornstraat en de gemeentegrens aan de Bokstraat zijn er gelukkig bijna geen onteigeningen nodig omdat de grond van de spoorwegen is. Onteigeningen zorgen nu eenmaal voor vertraging omdat daar heel wat procedures bij komen te kijken."


Een onderdeel van de afspraken met Infrabel is dat de overweg aan de Bokstraat zal gesloten worden. "Voor de fietsers die aan de overzijde van de spoorweg wonen, de kant van de dorpskern, hebben we wel kunnen bedingen dat er ook aan die kant een fietspad komt tussen de Bokstraat en de Molenstraat. Een tunnel om het fietspad bereikbaar te maken was blijkbaar duurder. Het achterliggende idee is dat de mensen die in het dorp wonen ook langs het spoor kunnen fietsen naar Deinze, en de drukke N43 niet hoeven te volgen."


En er is nog een aanpassing op komst. Vlak bij Waregem moeten de fietsers in de Drogenboomstraat het fietspad nu nog even verlaten omwille van het spoorviaduct. "Daar komt normaal gezien dit jaar nog een onderdoorgang", zegt Delaere. "Waarom dit oorspronkelijk niet gepland was? Ik denk dat men toen misschien niet goed kon inschatten hoeveel fietsverkeer er zou zijn", klinkt het.


Rest dan enkel de vraag wanneer de grootste 'missing link' tussen de Houtstraat en de Meylegemstraat aan de beurt komt. "Voor dit middenstuk is er nu al een alternatief langs de Groeneweg. Het eigenlijke fietspad is voor de volgende legislatuur (na 2018, nvdr). Of het er dan wel effectief zal komen? Daar heb ik alle vertrouwen in", klinkt het stellig. "De bedoeling is dat er langs de spoorlijn een doorlopend fietspad is tussen Gent en Kortrijk", aldus De Laere.