Eén ton spaghettisaus voor borstkankeronderzoek Think Pink en Back on Track-fonds van Thomas Van der Plaetsen

Silvie Loontjens en Leen Rooms (tweede en derde van rechts) met hun helpers.
Anthony Statius Silvie Loontjens en Leen Rooms (tweede en derde van rechts) met hun helpers.
De kans is groot dat bijna heel Merendree en omstreken afgelopen weekend spaghetti heeft gegeten. Ergotherapeute Leen Rooms en leerkracht Silvie Loontjens verkochten samen met enkele vrienden in twee dagen tijd bijna een ton zelfgemaakte spaghettisaus. De opbrengst gaat naar borstkankeronderzoek van Think Pink en het Back on Track-fonds van Thomas Van der Plaetsen.

Het is ondertussen al het vijfde jaar op rij dat Leen Rooms zich inzet voor de strijd tegen kanker. Sinds vorig jaar werkt ze samen met Silvie Loontjens, die enkele jaren geleden zelf borstkanker overwon.

“De komende weken fietsen we voor drie goede doelen”, zegt Leen. “Samen met Silvie fiets ik van Parijs naar Brussel voor Think Pink. Later fiets ik nog eens van Amsterdam naar Brussel. De derde actie is een driedaagse fietstocht georganiseerd door het kankeronderzoekscentrum Maria Middelares ten voordele van het Back on Track-fonds van Thomas Van der Plaetsen. We kiezen voor deze acties omdat we er van overtuigd zijn dat bewegen een verbondenheid creëert die het herstel na een behandeling bevordert.”

“We kiezen er ook bewust voor om een kleinere - en transparantere - organisatie zoals Think Pink te steunen”, zegt Silvie. “Het is duidelijk wat er met onze bijdrage gedaan wordt.”

Sauskoerier

“Om aan deze acties te kunnen deelnemen, hebben we een minimumbedrag van 5.000 euro nodig”, vervolgt Leen. “Het geld verzamelen we door zelfgemaakte spaghettisaus te verkopen. Dit jaar zitten we aan een record. We hebben zo’n 1.000 kilogram saus bereid. Ons ‘spaghettizwierteam’ bestaat uit een twaalf familieleden en vrienden. De jongste telg zit in het derde leerjaar en de oudste vrijwilliger werd dit jaar 85 jaar. Vrijdag begonnen we met het snijden van de groenten en ‘s avonds stonden al grote ketels met lekkere spaghettisaus te pruttelen op het vuur. Dit jaar schakelden we ook voor het eerst een koerierdienst in om onze saus aan huis te leveren. We zijn iedereen die ons gesteund heeft bijzonder dankbaar, alsook onze sponsors: De feestboer, Delhaize Drongen en Gandaham Destelbergen.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.