Buurt mag gevaarlijkste straat van stad aanpassen

KREKELSTRAAT KRIJGT MAKE-OVER IN ZOMER 2018

Schepen van Openbare Werken Bart Van Thuyne (CD&V) in de Krekelstraat ter hoogte van Eurotuin.
Foto Anthony Statius Schepen van Openbare Werken Bart Van Thuyne (CD&V) in de Krekelstraat ter hoogte van Eurotuin.
De Krekelstraat krijgt volgende zomer een volledige make-over. "Het wegdek wordt vernieuwd en er komen veilige voet- en fietspaden. Een ontwerp is er nog niet, want we willen eerst de buurt suggesties laten doen om de veiligheid in hun straat te verbeteren. Alle buurtbewoners zijn welkom op het participatiemoment op donderdag 9 november", zegt schepen van Openbare Werken Bart Van Thuyne (CD&V).

De Krekelstraat, een van de gevaarlijkste straten van Deinze, wordt eindelijk aangepakt. De laatste maanden krijgt de verbindingsweg tussen Astene en Petegem extra veel verkeer te slikken aangezien het als omleidingsweg fungeert tijdens de werken op de N43 tussen Astene en Deinze. Maar in de zomer van 2018 start de stad met de volledige heraanleg van de straat. Voor het ontwerp rekent de stad op de inbreng van de buurt. Het participatiemoment over de Krekelstraat vindt plaats op donderdag 9 november om 20 uur in de raadzaal van dienstencentrum Leiespiegel.

Fietspad

De bewoners ijveren al jaren voor een heraanleg van de Krekelstraat. In 2014 voerde de oppositiepartij GroenRood samen met de buurt nog actie in de straat. De partijleden brachten toen met krijt verkeersremmers aan om aan te kaarten dat auto's de straat te vaak als sluipweg en autostrade gebruiken. "Er zijn twee grote problemen in de straat", zegt buurtbewoonster Christine Stroobandt.


"Het ontbreken van een fietspad en de slechte staat van het wegdek. Vooral de mensen in de huizen die dicht bij de rijweg staan, hebben vaak last van het zware verkeer dat over het oneffen wegdek dendert. Nu het verkeer langs hier omgeleid wordt door de werken op de N43, is de toestand nog veel erger geworden. Er zouden ook snelheidsbeperkende maatregelen moeten komen, maar liever niet de bloembakken die er een tijdje hebben gestaan. Die zorgden voor nog meer onveiligheid voor fietsers."


"De bloembakken komen niet meer terug", zegt schepen Bart Van Thuyne. "In het ontwerp zullen we kiezen voor andere snelheidsremmers zoals verkeersdrempels, asverschuivingen of wegversmallingen. Er komt sowieso een fietspad en de voetpaden worden ook vernieuwd. In een eerste fase worden de rioleringen vervangen en hiervoor is een miljoen euro voorzien door AquaRio. De stad voorziet daarbovenop nog eens een miljoen euro voor de bovenbouw. Het wegdek wordt vernieuwd over de volledige lengte, dat is van aan Eurotuin tot aan de Petegemse beek."

Wegenwerken

"Naast de Krekelstraat staan er nog wegenwerken op de agenda", vervolgt de schepen. "De Oude Heirbaan door Gottem wordt momenteel afgewerkt en ook de Reibroekstraat is bijna af. In januari beginnen we met de heraanleg van de Beekstraat in Astene. Het gaat om het stuk tussen de Pennemanstraat en de spoorweg en het omvat ook de zijstraten zoals de Karmstraat. Ook Berg in Meigem wordt vernieuwd en zoals aangekondigd worden ook de Kalkhofstraat en de Leiedam rond KADE vernieuwd. Daarnaast zijn er nog kleine ingrepen gepland zoals de doorsteekpaden aan de Centrumlaan, die worden verbreed."