Afbraakwerken Torck-fabriek starten op maandag 22 oktober

Oude speelgoedfabriek maakt plaats voor nieuwe woonwijk

De oude fabrieksgebouwen in de Ommegangstraat maken plaats voor een nieuwe woonwijk.
Anthony Statius De oude fabrieksgebouwen in de Ommegangstraat maken plaats voor een nieuwe woonwijk.
De afbraak van de oude speelgoedfabriek in de Ommegangstraat start op maandag 22 oktober. De Torck-site - en in een latere fase ook de Belgacom-site - worden omgevormd tot een nieuwe woonwijk met appartementen, huizen en een polyvalente commerciële ruimte. De sloopwerken zullen vier tot acht weken duren.

Met de oude fabrieksgebouwen van Torck verdwijnt een van de parels van het industrieel erfgoed van Deinze. Dankzij het speelgoed en de kinderwagens van Torck stond de Leiestad in de eerste helft van de 20ste eeuw bekend als de speelgoedhoofdstad van Europa. De firma werd opgericht in 1887 in de Kortrijkstraat, verhuisde rond 1907 naar de Ommegangstraat in de oude gebouwen van het Sint-Jozefinstituut en na enkele overnames en naamsveranderingen, stond het bedrijf sinds 1927 gekend als de nv ‘Les Usines Torck’. Het gamma breidde uit tot speelgoed, zoals de bekende trapauto’s, die vervaardigd werden in karton, hout en later in metaal. Het bedrijf ging in 1971 failliet en de gebouwen werden nadien nog in gebruik genomen door Speelgoed Beeusaert. Sinds 1989 staat het leeg.

“In september 2013 werden al plannen bekend gemaakt voor het herbestemmen van de gebouwen van Torck en de magazijnen en werkplaatsen van Belgacom”, zegt Hendrik De Keukeleire, die met de bouwonderneming Saranta eigenaar is van de site. “De bedoeling was om zo snel mogelijk een einde te maken aan zwerfvuil en vandalisme, waar de site door geteisterd wordt, maar klachten van een verre buurtbewoner zorgden voor enige vertraging.”

“De herbestemming van de site zal in verschillende fases verlopen”, zegt Philippe Vermeulen van het studiebureau Avalon Landscape en Engineering. “Maandag start de ontmanteling van de binnenzijde van de gebouwen en de verwijdering van asbestelementen. Daarna worden de gebouwen gesloopt tot en met hun funderingen, beginnende bij de constructies in het midden van het terrein, gevolgd door de gebouwen aan de zijde van de spoorweg en tenslotte aan de Ommegangstraat. De restmaterialen worden afgevoerd vanaf de terreinen van de Torck-site over de Liefkemeirestraat en de terreinen ‘Belgacom’ naar de ringweg en de Sint-Martinusrotonde. Voor de veiligheid wordt tijdens de werkuren tussen 6.30 en 17.30 uur de toegang tot de spoorwegtunnel voor fietsers en voetgangers afgesloten. Aannemingsbedrijf Aertssen uit Stabroek zal instaan voor de ontmanteling en de sloopwerken en deze zullen maximaal twee maanden duren. Zodra deze werken voltooid zijn, zal OVAM een gedeeltelijke sanering doen van de ondergrond.”

De Torck-site en later ook de Belgacom-site maken plaats voor een nieuwe woonwijk in het kader van het stadskernvernieuwingsproject Deinze 2020. 

“De Ommegangstraat krijgt meer ruimte doordat de nieuwe blokken meer achteruit en lager komen te staan dan de huidige fabrieksgebouwen”, zegt architect Johan Cokelaere van Architectenvennootschap a33. “Op de Torck-site wordt een nieuw bouwblok rond een groen semipubliek binnenhof voorgesteld met in totaal 56 appartementen, 4 woningen met dakterras en een polyvalente ruimte van 325 vierkante meter voor handel, kantoren of diensten. Op de Belgacom-site volgen dan later nog 26 appartementen en 16 duplexwoningen. Er komt een parking met plaats voor honderd auto’s. 

De Liefkemeirestraat – nu een claustrofobisch en onveilig aanvoelend straatje – kan groeien tot een kwalitatief woonerf tussen de Torck- en Belgacomsite. Fietsers en wandelaars die vanuit de tunnel onder de spoorweg komen, krijgen zo veel meer ruimte. De Liefkemeirestraat maakt immers deel uit van een lokale verbinding tussen het centrum van Deinze en vanaf de fietssnelweg Gent-Kortrijk naar de woonwijken achter de spoorwegbrug en naar de Oostkouterwijk. Verwijzend naar het industriële verleden zullen de gevels vooral bestaan uit een roodbruin genuanceerde baksteen. De plannen zijn nog niet definitief en er werd nog niet beslist wie de werken zal uitvoeren”, aldus Cokelaere.

Een maquette van de toekomstige woonwijk met in het blauw links de Torck-site en rechts de Belgacom-site, die in een latere fase zal ontwikkeld worden.
Anthony Statius Een maquette van de toekomstige woonwijk met in het blauw links de Torck-site en rechts de Belgacom-site, die in een latere fase zal ontwikkeld worden.
Een toekomstbeeld van de hoek van de Liefkemeirestraat met de Ommegangstraat.
rv Een toekomstbeeld van de hoek van de Liefkemeirestraat met de Ommegangstraat.
Een luchtfoto van de huidige Torck-fabriek. Alle gebouwen tussen de Ommegangstraat en de spoorweg worden afgebroken.
rv Een luchtfoto van de huidige Torck-fabriek. Alle gebouwen tussen de Ommegangstraat en de spoorweg worden afgebroken.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.