"Meer vrachtverkeer in centrum door kilometerheffing"

OPPOSITIEPARTIJ GROENROOD VRAAGT STRENGERE CONTROLES IN STRATEN

Heel wat vrachtverkeer passeert aan de Martinusrotonde. 
Foto ASD Heel wat vrachtverkeer passeert aan de Martinusrotonde. 
Sinds de invoering van de kilometerheffing is er een sterke stijging merkbaar van zwaar vrachtverkeer in het centrum van Deinze. Dat beweert oppositiepartij GroenRood, nadat verschillende buurtbewoners dit vorige week hadden gemerkt. "De kilometerheffing is er nog maar sinds 1 april dus het is nog te vroeg om al te kunnen zeggen of dit een impact heeft", zegt schepen van Mobiliteit Bart Van Thuyne (CD&V).

Volgens oppositiepartij GroenRood heeft de kilometerheffing voor vrachtwagens, die nog maar tien dagen geleden werd ingevoerd, nu al impact op de verkeersdruk in Deinze. "Verschillende mensen spraken ons de laatste dagen aan over de toename van het vrachtverkeer op de wegen in het centrum van Deinze", zegt Dirk Stroobandt. "Wij gingen vorige week ook zelf kijken en het is duidelijk merkbaar dat er meer vrachtwagens staan aan te schuiven."


De ViaPass kilometerheffing geldt voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton die gebruik maken van snelwegen, ringwegen en sommige gewestwegen. Alle vrachtwagens die op de Belgische openbare weg rijden moeten een steeds ingeschakelde On Board Unit aan boord hebben en die factureert de verreden kilometers op betalende tolwegen.

Martinusrotonde

"Vele chauffeurs gaan op zoek naar sluipwegen en sommige mensen menen dat er door dit sluiprijden sinds 1 april bijna een verdubbeling is. Vooral aan de Driespoort en aan de Martinusrotonde rijden er ongelofelijk veel vrachtwagens en autobussen uit alle mogelijke Europese landen. Daarom vraag ik met hoogdringendheid aan het stadsbestuur om een officiële telling te houden. Op die manier kunnen we vaststellen of Deinze al of niet de dupe is van de nieuwe maatregel. Indien dit het geval is moet het stadsbestuur zeker om flankerende maatregelen vragen. Er moet ook strenger gecontroleerd worden op de aanwezigheid van vrachtverkeer in straten waar dit verboden is."

Lang aanschuiven

"Er worden constant tellingen gedaan op de gewestweg N35", zegt schepen van Mobiliteit Bart Van Thuyne (CD&V). "Maar het is nu nog veel te vroeg om conclusies te trekken. Het is goed mogelijk dat vrachtwagenchauffeurs de tolwegen proberen te omzeilen. Maar hierdoor zullen zij ook veel tijd verliezen omdat ze lang staan aan te schuiven in het centrum en velen zullen hier uiteindelijk van afzien. Wij volgen het zeker op en in juni zullen wij de cijfers van de tellingen opvragen om te vergelijken."


De tellingen worden gedaan door het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). "Wij hielden voor 1 april een nulmeting op alle locaties waar een sluiproute zou kunnen ontstaan. Ook op de N35 wordt er nu geteld en in het najaar doen wij een nieuwe meting", zegt woordvoerder Koen Peters.

Gevaar voor scholieren

"De toenemende verkeersdruk op die wegen is ook een bijkomend gevaar voor de fietsende en wandelende scholieren", zegt Dirk Stroobandt. "We hopen dan ook dat de politie onder andere in de buurt van de Driessprong, het Tielts routje en het Erasmusatheneum voor extra beveiliging kan zorgen", besluit hij.


"We kregen reeds melding van de toegenomen verkeersdruk", zegt Julie Van den Heede, communicatieverantwoordelijke bij de politie. "Op bevel van de burgemeester wordt er vanaf vandaag (gisteren) extrra gecontroleerd op de Volhardingslaan en de Centrumlaan. Er is ook nog een bijkomend probleem met de verkeerslichten op de Gaversesteenweg en de Volhardingslaan. Deze staan niet goed op elkaar afgesteld en het is niet helemaal duidelijk of het fileprobleem te wijten is aan de verkeerslichten of aan het toegenomen vrachtverkeer. We volgen het verder op."