"Fleur lege Tolpoortstraat op met kleurrijke vitrines"

GROENROOD DOET CREATIEF VOORSTEL OM WINKELSTRAAT AANTREKKELIJKER TE MAKEN

Een voorbeeld uit Sint-Amandsberg: in het lege café Macaco hangen kleurrijke foto's op de onderste ramen.
ASD Een voorbeeld uit Sint-Amandsberg: in het lege café Macaco hangen kleurrijke foto's op de onderste ramen.
Oppositiepartij GroenRood wil de leegstand in de Tolpoortstraat aanpakken met creativiteit. "Smuk de vitrines van de lege panden op met raamstickers of foto's, zo wordt de winkelstraat aantrekkelijker", Annick Verstraete. "Een goed idee, maar de eigenaars zien dit niet zitten, omdat je dan niet kan binnenkijken", zegt schepen van Middenstand Bruno Dhaenens (Open Vld).

Het ziet ernaar uit dat de oproep van ereburgemeester Jacque De Ruyck tijdens de laatste gemeenteraad gehoor krijgt. "Om de leegstand in de Tolpoortstraat aan te pakken, moeten alle politieke partijen samenwerken", zei hij nadat de winkelketen Casa net had bekendgemaakt dat ze hun filiaal in Deinze eind maart zullen sluiten.


Oppositiepartij GroenRood doet alvast een poging met het voorstel om de lege panden visueel aantrekkelijker te maken. "Raamstickers zoals in Zele of grote foto's zoals op het voormalige café Macaco in Sint-Amandsberg zijn goede voorbeelden", zegt voorzitter Peter Parmentier. "Met het verdwijnen van Casa in de Tolpoortstraat staat de leegstand weer hoog op de agenda", zegt voorzitter Peter Parmentier. "In Deinze staat volgens officiële cijfers momenteel 9,4 procent van de winkelpanden leeg. Onze partij deed zelf de test in de Tolpoortstraat en we zagen dat in die straat meer dan 30 procent van de winkelpanden te huur staat. Eind september stonden 14 zaken leeg, nu zijn dat er al 21."

"Extra promotie"

"Leegstaande winkelpanden zijn niet alleen een probleem in Deinze", vult Annick Verstraete aan. "Door de aantrekkingskracht van shoppingcentra en e-commerce kampen veel gemeenten met hetzelfde probleem. Wij trokken naar enkele andere centrumsteden en onderzochten hoe zij de leegloop aanpakken. Eén van de opvallendste zaken in verschillende steden is de strijd tegen het zichtbare aspect van de leegloop. Zichtbare leegstand doet klanten wegblijven en zo komt men in een negatieve spiraal terecht."


"Wij stellen dan ook voor om werk te maken van het opsmukken van lege panden. In Zele fleuren raamstickers leegstaande winkelpanden op en in Sint-Amandsberg werkt men met foto's, bijvoorbeeld aan het leegstaande café Macaco. Andere winkels kunnen leegstaande etalages gebruiken om extra promotie te voeren. De stad zou hiervoor een samenwerking kunnen aangaan met het dichterscollectief of de academies."

"Zicht belemmeren"

"Een goed idee en we hebben dit zelf al geprobeerd", reageert schepen van Middenstand Bruno Dhaenens. "Zo hebben we de vitrine van de leegstaande nachtwinkel in de straat opgefleurd met foto's van een bakkerij."


"Maar de meeste eigenaars van de huurpanden staan hier niet voor te springen. Zij vinden dat de foto's of raamstickers hen het zicht belemmeren, waardoor potentiële huurders niet kunnen kijken of het pand groot of geschikt genoeg is. Maar ik wil gerust nog een poging doen om hen te overtuigen", besluit Dhaenens.