Deelsteps in Kortrijk duurzaam? Om op te laden elke nacht 200 kilometer naar Vilvoorde en terug

De deelsteps in Kortrijk.
Henk Deleu De deelsteps in Kortrijk.
Er is op sociale media commotie over een proefproject met 50 elektrische deelsteps van het bedrijf Circ in Kortrijk. Omdat het om een proefproject gaat, is er nog geen sprake van een lokaal oplaadstation. Daardoor moeten de steps ’s avonds laat telkens opgehaald worden door een bestelwagen en naar de vestiging van Circ in Vilvoorde gereden worden. Daar worden ze opgeladen en ’s morgens vroeg weer naar Kortrijk gebracht. Dat is heen en terug bijna 200 kilometer per dag. Om het zacht uit te drukken niet echt duurzaam.

Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a), nu niet bereikbaar wegens vakantie, liet eerder al weten dat er sowieso een soort lokale post komt als het proefproject een positieve evaluatie krijgt. En de deelsteps in Kortrijk blijven sowieso. Want als de evaluatie positief is, is de stad van plan om via een concurrentiebeding in zee te gaan met een vaste aanbieding. 

Maar ondertussen moeten de steps dus zeker vijf maanden lang elke nacht opgeladen worden in Vilvoorde. De e-step van Circ die in Kortrijk gebruikt wordt, is het Segway-model. Je kan er met een volle batterij tot 45 kilometer mee rijden en ze halen maximum 18 kilometer per uur. De deelsteps werden op 18 juli voorgesteld. Ze worden naar ons aanvoelen vrij vaak gebruikt. Al is het nu wel veel kalmer, nu de Kortrijkse vakantieperiode Kortrijk Congé ingezet is. 

Om er mee te rijden, betaal je een startbedrag van 1 euro. Daarna komt er per minuut telkens 15 eurocent bij. Gebruikers rijden er per ritje gemiddeld 12 minuten mee rond. Per ritje betaal je dus gemiddeld 3 euro. De zone waarin je met de steps kan rijden, bevindt zich binnen de kleine ring rond Kortrijk (R36), het stadsdeel Weide met onder meer het zwembad Lago Kortrijk Weide inbegrepen. Circ werd eind 2018 opgericht. Hun elektrische deelsteps zijn in elf landen beschikbaar met naast ons land ook Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hans Schoen

    Liever een stoerder ogende monowheel dan dit jeanette plankske. Pfff, 10 euro/uur? Nog liever te voet. lol

  • piet devlieger

    Als ik een deelstep ontgrendel en meeneem voor een uur (of ik er nu mee rijd of niet) dan kost mij dat 10 euro. Voor die prijs koop ik bijna 8 liter diesel waarmee ik met vier personen 150 km kan rijden - veilig, droog, koel of warm. Voor 250 à 300 koop je een step - wil je steppen, koop er dan eentje, na 25 uren rijden is hij je eigendom en rij je met enkel wat electriciteit laden gratis.

  • Jo Bosman

    Het is en blijft een duur grapje. Dat is dus 10 euro per uur.

  • Arnold Layne

    Al zo een onozelheden krijgt prioriteit in Kortrijk van de feest burgemeester en zijn marionet van mobiliteit, aan het echte werk durven ze niet beginnen.

  • Danny Descamps

    2 x heen en terug Vilvoorde is meer dan 400 km per nacht.