Tegen 2022 veilig fietsen van De Panne tot in Veurne langs vernieuwde Pannestraat

De weg tussen De Panne en Veurne wordt heraangelegd.
Benny Proot De weg tussen De Panne en Veurne wordt heraangelegd.
Het fietspad langs de huidige Pannestraat tussen Veurne en De Panne ligt er erbarmelijk bij, maar na zestien jaar is er een doorbraak in het dossier. Volgend najaar start de heraanleg en die duurt twee jaar. Totale kostprijs: ruim 8,5 miljoen euro.

De weg loopt over De Panne, Koksijde en Veurne. Veel jongeren gebruiken de Pannestraat om naar school te fietsen. Weldra zijn de lekke banden en het gedaver voorbij, want de heraanleg staat gepland voor september volgend jaar. Er komt een rotonde bij de Slableedstraat en de Koksijdestraat in Veurne. Vanaf dat punt tot in De Panne zullen de fietspaden van 1,75 meter breed in beide richtingen van de autoweg zijn gescheiden door een graszone, sloot en bomenrij. 

Tussen de nieuwe rotonde en de spooroverweg in de richting van De Panne komt er een ventweg die ook als fietspad dient. Die weg, waar eenrichtingsverkeer naar De Panne zal gelden, is de enige toegangsweg naar de bedrijven. In die commerciële zone zijn ook oversteekplaatsen gepland. Voor de openbare verlichting wordt voor ledlampen gekozen. De werken zullen 330 werkdagen, ofwel twee jaar, duren en verlopen in acht fasen. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via Koksijde. Er komt een tijdelijke rotonde bij de Koksijde- en Sint-Idesbaldusstraat. De totale kostprijs van dat project is 8.530.000 euro. Het Agentschap Wegen en Verkeer neemt het grootste deel voor zijn rekening. De andere partners zijn IWVA, Aquafin en uiteraard De Panne, Koksijde en Veurne.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Guido Sepelie

    2020 is veel te laat. Ik rij regelmatig met de fiets over die moordstroken; er moeten NU dringend herstellingen gebeuren. Het plaatsen van de borden "opgepast slecht wegdek" (hypocriet...) door wegbeheerders toont aan dat zij beseffen hoe aartsgevaarlijk de huidige (dagelijkse!) toestand is. Volgens hun logica volstaat het om bij een afbrokkelende gevel een bord te plaatsen "opgepast, vallend beton", veeleer dan die gevel te herstellen?