Opmerkelijk: arbeider moet alcoholslot in wagen van gemeente De Panne laten plaatsen

Zo ziet een alcoholslot in een wagen eruit.
Belga Zo ziet een alcoholslot in een wagen eruit.
Opmerkelijk: de gemeente De Panne zal een alcoholslot moeten laten plaatsen in een lichte vrachtauto die dagelijks bestuurd wordt door een van haar arbeiders. 

De 52-jarige P.S. , een gemeentearbeider, stond terecht in de politierechtbank van Veurne nadat hij opnieuw betrapt werd op rijden onder invloed. Hij legde een ademtest af van 2.21 promille. Omdat het niet de eerste keer was dat hij onder invloed rondreed wou de politierechter hem verplichten met een alcoholslot rond te rijden. Alleen: de man is vooral dagelijks op de baan met een wagen van de gemeente. Dus vroeg zijn advocaat wat De Panne daar zelf over dacht. “Eigenlijk willen ze dat niet maar als het verplicht wordt houden ze het niet tegen. Het is wel zo dat er ook nog andere met die lichte vrachtwagen kunnen rijden.” De politierechter verplicht hem nu een jaar lang een alcoholslot te installeren, wat ongeveer 4.000 euro kost. Dat moet hij zelf betalen. P.S. kreeg ook een geldboete van 3.200 euro, 2.000 euro met uitstel. De te betalen geldboete mag hij gebruiken om de kosten voor het alcoholslot te betalen. Tot slot kreeg hij ook 15 dagen rijverbod. P.S. kan er ook voor kiezen om het alcoholslot tóch niet te laten plaatsen. Maar dan moet hij wel een rijverbod van een jaar ondergaan. 




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bert Mazoet

    Misschien beter eens inburgeren dat alcohol en rijden geen huwelijk zijn: wie onder invloed op de baan is, 5 jaar rijverbod en bij een volgende keer 10 jaar rijverbod. Is dat niet logisch? Niemand zegt dat je verplicht onder invloed moet rijden. Wie een beroep op de baan heeft, mea culpa, daar kiest men zelf voor...

  • Robert DE REU

    Volledig eens met Lorent Rushez, dit zou in massa productie een te verwaarlozen meerkost betekenen, en uiteraard volgens fabrikant om de zoveel jaren laten ijken. Nu zijn velen misschien tegen maar ik heb de veiligheidsgordel weten opkomen en toen was er ook een hoop protest, heeft ook al zijn nut bewezen.

  • Lorent Rushez

    Dit zou verplicht ingebouwd moeten worden in alle toekomstige wagens, vrachtwagens, bussen, enz.. Dit zal enorm veel levens sparen.