Strooiwagen zes keer sneller gevuld dankzij nieuwe zoutsilo

Aan de terreinen van technische dienst van Buggenhout, in de Beukenstraat, is een nieuwe zoutsilo geïnstalleerd. Daar kan dertig ton strooizout in opgeslagen worden. Tot nu toe lag het strooizout altijd in grote bigbags opgeslagen in het gebouw van de technische dienst zelf. Maar dat bleek niet handig. "Die bigbags moeten telkens via een heftruck in de zoutstrooier gelegd worden als er moet gestrooid worden", legt schepen Geert Hermans (NCD) uit. "Dat is heel arbeidsintensief en ergonomisch niet zo goed voor ons personeel. Bovendien loopt er al eens zout uit de bags en dat zorgt voor corrosie in het gebouw. Om al die problemen op te lossen werd beslist een grote bovengrondse zoutsilo aan te schaffen. Die is nu een feit."

De opslagcapaciteit van de twaalf meter hoge silo moet zeker voldoende zijn om het strooiwerk bij winterweer rond te krijgen. "Buggenhout werk met een gefaseerd strooiplan, waarbij in eerste fase de prioritaire invalswegen, hoofdwegen en verbindingswegen worden aangedaan", zegt Hermans. "Daar is per ronde zes ton voor nodig. Dankzij de silo kan er sneller en efficiënter gewerkt worden. Terwijl het vroeger snel meer dan een halfuur duurde om de strooiwagen te vullen, is dat nu nog amper vijf minuten. De zoutstrooier rijdt onder de silo en wordt makkelijk gevuld." (DND)

Schepen Geert Hermans met enkele arbeiders bij de nieuwe zoutsilo.
Copyright : Geert De Rycke Schepen Geert Hermans met enkele arbeiders bij de nieuwe zoutsilo.